jag vill ju inte heller ha fläckar av röd saft till exempel... eller hur blir fläckar? Tar skivan färg om man spiller eller vad?
vid spisen oljas den ju automatiskt när man steker . Jag har inte fått fläckar på skivan men på kakelfogen blev den röda råa körsbärssaften först röd när den sugits in och det gick inte att rädda även om jag var snabb med trasan . Men sen blev det gråaktig blå när den torkat. Fogarna brukar ju ofta ha en för bra sugförmåga.
Kanske blir den röda saften också gråaktig på marmorn? Då skulle det inte störa så mycket på den gråa mönstrade ytan. På min marmor var det syltspill som legat ett bra tag innan jag upptäckte och torkade av utan att det blev synliga efterlämningar. Kanske sockret hindrade insugningen på djupet? Densiteten på sylt är ju högre än råsaftens.
Har svårt att råda dej något men som alltid är den första fläcken en katastrof och dom som följer efter heter patina .
Man skulle nästan ha en provbit av skivan och behandla den lika som skivan för att sen testa på om den har blivit tålig. Du kan kanske skaffa en provbit?
Lycka till med Carraran!
gaia
Fullvärdig medlem
Medlem: Mar 2011
Län: Stockholm
Tassar här då jag också är sugen på marmor i köket så småningom. Tänkte precis som gaia att man borde ha en provbit att testa på... Det brukar man ju kunna få av tillverkaren?