Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jul 2006

TRÄPANEL i Källare

Har köpt ett hus med skitfina trägolv och panel i källaren (Pucko skriker alla nu). OK jag vet att jag kanske får riva ut det, men jag ville ha huset. Betalade jag för det- det får man aldrig veta efterssom det inte finns liknande hus i samma läge.

INFO
    -Panelen på väggarna verkar byggd med luftspalt, men är gammal (typ 1960), inte sliten och inget synligt mögel
    -Golvet vet jag itne hur det är byggt, verkar väldigt stabilt men är förhoppningsvis reglat, samma byggår ungefär
    -Fuktindikation (vintertid ) i golvet, kommer ejihåg exakt men liten varning var det + det är värre sommartid
    -har kammin/öppen spis i källaren som jagar bort en del fukt

FRÅGAN
    -Vilka risker tar jag om jag inte fixar detta direkt (river ut och lägger klinker på golvet + på väggarna = lämnar tomt?). Bygginspekltören sade "Du kan chansa - Om det möglar så kan du fixa det då", Anicimex säger. "Du kan få hussvamp som äter upp hela huset innan du ser den och sprider sig, kostar flera 100 tusen och täcks ej av försäkring". För mig verkar det orimligt att ett angrepp skalhinna sprida sig genom 2 dm betong innan man ens ser det nere i källaren.

Vad kan man göra för att få varningen i tid eller skall man ge upp direkt och riva ut rubbet? (fuktindikera räcker inte, kan man mögelindikera? skall jag ta bort vissa delar av panelen så jag kan hinna se angrepp i tid osv osv?

2.    länk #2
    Gudfader Medlem: Nov 2003

Re: TRÄPANEL i Källare

Enkel test: stäng fönster och dörrar och all ventilation i källaren i fex 1 dygn och gå in och lukta efteråt. Finns det mögel så bör det lukta mögel ..... hoppas det gör inte det
    gaia

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Jul 2006

Re: TRÄPANEL i Källare

Tack - Huru testa för den fruktade hussvampen (jag får bilder i mitt inre från typ någon film som "The Blob" av en jättesvamp som växer och växer och till sluyt angriper mig när jag går ner i källaren...
    Kanske skall köpa eldkastare? ;D

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01