Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2006
    Län: Västmanland

Re: utanpåliggande el i hus från 1870

Hej,

Vi har ett par gamla bakelit lysknappar (svarta). Dock tror jag bara att vi har 2 st som är hela. Sen har vi en gammal "kopplingsdosa" samt ett proppskåp för 3 proppar i porslin.
    Är det av intresse?

2.    länk #17
    -ah
    Junior medlem Medlem: Apr 2006

Problemet med "gammalt" installationsförfarande är att moderna krav på antal uttag, trapptändning mm gör att installationen blir så påtaglig. I gamla kuloinstallationer från tiden då elektrifieringen drog fram fanns i regel blott ett uttag och en brytare med till hörande lamputlopp pr rum. Dagens krav medför ett vägguttag pr 2 meter vägglängd. Dimrar och annat fanstyg gör det inte mindre klumpigt. Den moderna EKRK som ersätter kulon är dessutom något tjockare, då den idag alltid innehåller även en jordledare och en biledare att jorda skärmen.
    Men för den som vill ge sig på det, tillverkar IFÖ återigen kulodosor i porslin, både runda och fyrkantiga.
    En bra kompromiss är att använda sig av moderna enkla två-vägs uttag, där Eljos Trend har de minsta yttermåtten, och sedan investera lite pengar i det som syns; brytarna.
    Uppfästningen, alltså klamringen, kan göras med blixtklammer, som fortfarande finns hos elgrossisterna. Ett alternativ är den norska Letti-klammern, som påminner om blixtklammer. Även lackerade plåtklammer för skruvmontage finns att få tag i.
    Sedan bör man tänka genom utförandet noga, så att man kan undvika att använda annat än 3G1,5. 4-ledare och i synnerhet 5-ledare ser inte kloka ut genom sin grovlek i en konstruktion som skall verka ursprunglig.
    Och glöm inte att el-installationer omöjligt kan vara äldre än högst 100 år, sällan mer än 70-80 år gammal, och inte har någonting med riktigt gamla hus att göra.
    Det ger kanske ett bättre resultat att vara ärlig och införa en modern installation, som får tala sitt eget språk?

3.    länk #18
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2006

jag kör också på renova där vi byter el. en hygglig kompromiss när de gamla porslinsdosorna är hopplöst små... sen är man ju också ganska så intresserad av att det hela ska vara jordat, oc hman vill ha en dimmer osv osv...

bor i sten hus och har gjort utanpåliggande där vi inte har putsat om och infräst där vi putsar om, snyggare och diskretare även om det inte är helt tidsenligt..

-ah : vad är en blixtklammer?

4.    länk #19
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2006

-ah skrev:
    Dagens krav medför ett vägguttag pr 2 meter vägglängd. Dimrar och annat fanstyg gör det inte mindre klumpigt.
    Vad menar du med dagens krav. Byggnorm tex gäller väl bara nybyggnation. Vi som renoverar gamla hus sätter väl de uttag vi behöver - varken mer eller mindre. Hos oss blir det i alla fall inte ett per två meter vägg.

5.    länk #20
    -ah

Med dagens krav avser jag inte några normer, utan tillräckligt antal uttag för de otaliga elektriska apparater som moderna människor omger sig med. Och det blir fort många brunnar att montera. Eller ett tvåvägsuttag på 2-meter. Vitsen är givetvis att undvika en massa lösa skarvsladdar och grendosor som inte heller de utgör ett vackert inslag i miljön. Eller?
    En blixtklammer är en liten U-format klammer i vitlackerat plåt som slås i med ett särskild don. Klammern är den mest diskreta som finns. Kan dock enbart användas på ett underlag av trä, och går enbart på den smalaste EKRK, dvs 3G1,5.
    Om en porslinskulodosa är för trång vill jag mena att man redan överskridit den gränsen där man kan göra en snygg kuloinstallation i äldre stil. Då är det dax att tänka om, och fälla in installationen - eller avstå från moderna lösningar.

6.    länk #21

-ah skrev:
    En blixtklammer är en liten U-format klammer i vitlackerat plåt som slås i med ett särskild don. Klammern är den mest diskreta som finns. Kan dock enbart användas på ett underlag av trä, och går enbart på den smalaste EKRK, dvs 3G1,5.
    Om en porslinskulodosa är för trång vill jag mena att man redan överskridit den gränsen där man kan göra en snygg kuloinstallation i äldre stil.
    Kollade upp Letti på nätet är inte den lika diskret? Eller är den större? Jag tyckte av bilden att den ser ut precis som mina gamla med en liten "valk" över "böjen". Jag skall försöka få min elaffär att beställa hem. Men skall jag ta blixtklammer i stället?

7.    länk #22
    saturnuss avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2005
    Län: M

men kuhlo? hade man det på 1800-talet. Vad jag kommer ihåg från den tiden ;D, så låg trådarna på knopp. Kan inte komma ihåg beteckningen, OVIR var väl den som låg i blyrör.
    Men ska det nu va på riktigt så får man löpa linan ut.. här några lamphållare som jag sparat från förr, den i porslin lär vara i evighet (förmodligen tysk tillverkning) De här lamphållarna var oumbärliga förr, när man var ute på jobb och behövde ström till sladdlampan. Har också kostat en del personer livet.
    mina barn skall minsann få arbeta, det fick mina föräldrar göra. http://groups.msn.com/Z28-Jensen

8.    länk #23
    Senior medlem Medlem: Mar 2005

Som jag ser det kan Jonahhex leta upp en bättre beg väggbrytare av modell äldre och använda i sitt elsystem. Det är eluttagen som man ska se upp med där då moderna kopior av äldre system typ Renova fungerar bra. Jag har gamla brytare typ Bauhaus från 30-talet i kombination med moderna kopior med jorduttag, vilket har godkänts av elektriker. Sen har jag också konstaterat att gamla väggbrytare har avsevärt bättre mekanik som håller mycket längre än moderna väggbrytare, som lär paja om sådär 20-30 år, medans mina Bauhaus från 1931 tuffar på minst lika länge till.

Bifogar några länkar:
    http://www.blocket.se/vi/8575845.htm?ca=11_s
    http://www.kleen.se/viewNavMenu.do?menuID=7
    http://tradera.spray.se/category/auc...4&sortBy=9
    http://www.byggfabriken.com/index_butik.asp

9.    länk #24
    -ah

Klostergården skrev:

Kollade upp Letti på nätet är inte den lika diskret? Eller är den större? Jag tyckte av bilden att den ser ut precis som mina gamla med en liten "valk" över "böjen". Jag skall försöka få min elaffär att beställa hem. Men skall jag ta blixtklammer i stället?
    Letti är lite kraftigare i utförandet än blixtklammern, men är sannolikt lättare att arbeta med för den som inte är van. Även Letti kräver ett särskilt verktyg, och det måste också beställas i förekommande fall!

men kuhlo? hade man det på 1800-talet. Vad jag kommer ihåg från den tiden Le, så låg trådarna på knopp. Kan inte komma ihåg beteckningen, OVIR var väl den som låg i blyrör.
    Men ska det nu va på riktigt Blinka så får man löpa linan ut.. här några lamphållare som jag sparat från förr, den i porslin lär vara i evighet (förmodligen tysk tillverkning) De här lamphållarna var oumbärliga förr, när man var ute på jobb och behövde ström till sladdlampan. Har också kostat en del personer livet.
    Varken kulo, OVIR (i tjärpappsisolerade plåtrör - inte bly!) eller förläggning på knopp fanns på 1800-talet. Även om den första glödlampan uppfanns 1879 blev större delen av Sverige inte elektrifierat förrän på 1920-30 talet. Så försök inte ens att leka med tanken. Köp en fotogenlampa, om det ska va sent 1800 tal, eller talgdank om det ska va tidigare.

10.    länk #25

-ah skrev:

Letti är lite kraftigare i utförandet än blixtklammern, men är sannolikt lättare att arbeta med för den som inte är van. Även Letti kräver ett särskilt verktyg, och det måste också beställas i förekommande fall!
    Får bli Letti då !

11.    länk #26

Jag var inne på Ahlsell och köpte lettiklammer idag. Dyrt men dom är fina. Skulle ha en rulle EKRK också. I kassan höll jag på att svimma dom skulle ha över 4000 spänn för 100 letti och 50m EKRK !!!! > > > *65 kr m för EKRK !!
    Vad säger man. Letti fick det bli men kabel gick jag till Konsum och köpte för 12,50/m *

Vill inte grossisterna sälja? Lämnar dom typ 90% rabatt till lite större kunder eller vad handlar det om?????

12.    länk #27
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2006

-ah skrev:
    Varken kulo, OVIR (i tjärpappsisolerade plåtrör - inte bly!) eller förläggning på knopp fanns på 1800-talet.
    Under vilken tidsperiod la man kablarna i plåtrör? Vi har sådana i renoveringsobjektet.
    Tyvärr är de ganska rostiga, och i vissa är det kortslutning, så det blir till att lägga nytt.

/ Fredrik

13.    länk #28
    -ah

Tornhill skrev:

Under vilken tidsperiod la man kablarna i plåtrör? Vi har sådana i renoveringsobjektet.
    Tyvärr är de ganska rostiga, och i vissa är det kortslutning, så det blir till att lägga nytt.

/ Fredrik
    Tja. Säj från det sista skälvande året av tjugotalet till första hälften av femtiotalet, lite beroende på hur framsynt/bakåtsträvande installatören har varit.
    Plåtrören, B-rören, är sällan rostiga, i regel ligger de i en kombination med SP-rör (ofodrade stålrör) där förläggningen går genom kallutrymmen. Och i regel är det SP-rören som är rostiga. Det gör iofs inte situationen lustigare.
    Om det inte är möjligt att byta ut rören med ett plaströr skulle jag rekommendera att låta elektrikern dra om med EKK-L i de befintliga rören. Om det överhuvudtaget går att dra ut de gamla OVIR-ledningarna. Går inte det blir det riktigt spännande. Dock inte för plånboken.

14.    länk #29
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2006

-ah skrev:
    Om det inte är möjligt att byta ut rören med ett plaströr skulle jag rekommendera att låta elektrikern dra om med EKK-L i de befintliga rören. Om det överhuvudtaget går att dra ut de gamla OVIR-ledningarna. Går inte det blir det riktigt spännande. Dock inte för plånboken.
    Tyvärr går det bitvis inte att få ut ledningarna, så de får sitta kvar i väggarna till framtida byggnadsvårdare.
    Är det verkligen tillåtet att dra nya ledningar i metallrören? Är det inte så att vid "en omfattande renovering" ställer man samma krav på anläggningen som vid nybyggnation? Hur som helst, jag är inte modig nog att bo i ett hus med denna typen av installation :-?.
    Planen är att dra nytt, delvis i trossbottnen och delvis i samma hål som metallrören har legat i, men uppborrade så att man kan få in moderna plaströr.
    Blev bara lite nyfiken när jag läste här, jag har aldrig tidigare sett metoden att dra i metallrör (som för övrigt måste vara en prisbelönt dum ide, vi har redan haft flera kortslutningar). Jag kan tillägga att plasten på våra ledningar har reagerat kemiskt med något (rosten?) och delvis lösts upp
    Inte konstigt att föregående ägaren till huset hade en spänningsprovare liggande vid proppskåpet när vi var på visning..

* */ Fredrik

15.    länk #30
    saturnuss avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2005
    Län: M

Lite kuriosa, "blyrören" jag talade om hette faktiskt blyrör. De fanns i olika storlekar, men kommer endast ihåg den mindre 16mm. Varför dom hette blyrör, var kanske för färgens skull som var samma som kulons= blyfärg Blyrören bockades med samma typ tång, som kulon bockades med.
    mina barn skall minsann få arbeta, det fick mina föräldrar göra. http://groups.msn.com/Z28-Jensen

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01