Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: May 2006

Råspont eller annat material?

Hej,

Håller på att renovera ett gammalt timmerhus med liggande timmer och undrar vad man skall klä innerväggarna med. Råspont verkar vara ett bra alternativ, men ska man regla upp under timret där det fattas flera centimeter mellan timret och sponten eller gör det inget? Kommer att lindreva stockarna och inte isolera med något annat. Vindtätning utifrån under ny stående panel. Vad finns för alternativ till råspont när man har ojämna timmer väggar? Gipsskivor blir väl onaturligt och för stelt? Lerklining är för oss inget alternativ då det aldrig varit lerklinat i huset och vi kommer att bo i huset med alla tavlor, hyllor och småbarn som gör lerklining till ett dåligt alternativ.

2.    länk #2
    Anders_Roslagens avatar
    Senior medlem Medlem: Mar 2006
    Län: Stockholms

Re: Råspont eller annat material?

Jämna till någorlunda med reglingen men gör det inte för perfekt...
    Man kan lerklina bort det värsta draget mellan varven även om man inte vill ha lerklinade väggar. Synliga bara timmerväggar kan vara vackert men får nog betecknas som ovanligt alternativt fattigt i ett gammalt hus. Vet inte åldern på huset men lite alternativ:

- Kilsågade väggbräder (hus äldre än 1800-talets mitt, enklare hem)
    - Bröstning med liggande kilsågade bräder+tapet/målning på lumppapp ovanpå råspont
    - Papp eller vävspänning på råspont och sedan tapetsering/målning
    - Pärlspont på råsponten eller reglingen (hus yngre än 1800-talets mitt)
    - Pärlspont+tapet på råsponten (beroende på husålder och rum olika höjd på prärlsponten)

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Aug 2006

Råspont är överlägset bäst att ha på dina timmerväggar. Det är en perfekt grund för tapet, papp, pärlspont, kakel eller vadhelst du vill ha. Du behöver inte heller oroa dej för att det smular och går sönder när du byter ytterpanel eller hänger upp hyllor och tavlor.

Gör som du tänkt, sätt upp "tunn" råspont på timmerväggarna så har du en fantastisk grund för framtiden.

Btw. finns en bra anledning till att inte lerklina, min bror lerklinade ett rum innan han bytte ytterpanel, gissa vad som hände när han ett halvår senare bytte ytterpanelen och spikade upp en ny ha ha ha

4.    länk #4

Jag skulle gjort som du säger och spikat upp råspont. Vi lerklinade vårt finrum i vårt torp, det var inte alls svårt, men nu kommer bekymren. Maken vill ha en vägg TV, det går ej, jag vill ha mina favorittavlor på väggarna, det går inte heller *suck*. Jag önskar vi hade spikat råspont och sedan målat med en limfärg, det blir nog så att vi river ner lerkliningen och gör så *dubbel suck*

5.    länk #5
    Anders_Roslagens avatar

Torpar_Karin: Ingen fara med kliningen, låt den vara du får upp TV´n och tavlorna trots kliningen.

För TV: Gör en brädeller plåtplatta i lagom höjd och skruva fast den på väggen, 4 småhål ger detta + att Tv,n döljer ingreppet.

För tavlorna: Häng dem från taket i fiskelina (gammal genomskinlig, ej modern fargglad tvinnad lina)

6.    länk #6

Anders_Roslagen skrev:
    Torpar_Karin: Ingen fara med kliningen, låt den vara du får upp TV´n och tavlorna trots kliningen.

För TV: Gör en brädeller plåtplatta i lagom höjd och skruva fast den på väggen, 4 småhål ger detta + att Tv,n döljer ingreppet.

För tavlorna: Häng dem från taket i fiskelina (gammal genomskinlig, ej modern fargglad tvinnad lina)
    Hej Anders, tack för tipsen, men jag har ganska många tavlor och dom är allt från ganska små i olja till mellanstora, skulle inte se klokt ut med en massa lior från taket. På ena väggen har jag ett tavelpotpuri med småtavlor (ca 25 st) och det skulle inte se klokt ut med alla linorna. Lerklining är nog inget alternativ för oss som vill hänga upp saker på väggarna.

7.    länk #7
    Anders_Roslagens avatar

Många linor blir det... :-/

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01