Gå in till glasmästaren och be att få kika på dem. De är tjockare än andra glas och har en slags konstgjord vågighet i sej. Inget jag skulle välja.
Du kan ju beställa bågarna av snickaren och sen glasa dem själv med gammalt glas.
Är en ny benämning på maskindraget glas som finns monterat i de flesta Svenska byggnader fram till mitten på 1970-talet. Maskinglas har dragränder och en del optiska fel med stora variationer.
Antikglas:
Munblåst och maskinantikglas kan offereras. På lager finns maskinantikglas i 5 olika kulörer.
Jag köpte kulturglas och ja vad ska man säga....
Jämfört med handblåst glas är det ju milsvida skillnad. Men i mitt hus som är från 1938 så har det ju vart maskindraget glas från början så då kändes det ju ganska rätt iaf.
Men nog hade dom fått varit lite mer bubbliga för mig det hade inte skadat man måste titta noga för att se dragningarna.
Jag har stött på en del kulturglas som verkligen ser randigt ut, till skillnad från det valsade glaset som ger ett betydligt mer varierat intryck.
Jag har två tips; dels kan man höra sig för hos firmor som handlar med gamla fönster (depåerna på byggigen.se, t ex). Många av dem håller väldokumenterade lager av gammalt glas. Eller så kan man köpa nyttillverkat på gammalt vis. Gysinge har t ex sådant. Men nu lär det även dyka upp från östeuropa, där de lär ska ha fortsatt tillverkningen. Priset på sådant glas lär vara betydligt bättre, men jag har ännu inte hittat någon som verkligen har det. Om någon annan vet, så vill jag gärna veta.
Ska man låta tillverka nya fönster hos en snickerifirma stöter man på "kulturglas" resp "antikglas".
Vad är era erfarenheter av dessa glas?
När jag fick nya fönster tillverkade för ett par år sedan begärde jag kulturglas i ytterluften. Inget att ångra. Dels slipper man de svarta hålen som blir med floatglas, och den valsade ytan gör även insyn besvärligt - åtminstone dagtid.
Fördelen är naturligtvis en levande fasad.