Svara Nytt ämne
  1. 2006-07-23 13:16
    Svara | #1

Nykomling Medlem: jul 2006
    1 inlägg

renovera jordkällare

Vi har en jordkällare, byggår okänt, som måste renoveras. Den ligger helt under mark, den enda synliga är dörren. När vi köpte huset med tillhörande jordkällare i höstas var jordkällaren full med spindlar och det var mögel på endel plankor som låg där inne. Det var även lite vatten på golvet.
    Vi har gjort en ventilationsöppning längst in som går ut som en liten skorsten.

Nu undrar vi hur jag renoverar den så den kan användas. Vilka material kan man använda som hyllor mm? Kan man måla väggarna?

tacksam för svar..
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2006-07-25 21:27
    Svara | #2

Nykomling Medlem: jul 2006
    8 inlägg

Re: renovera jordkällare

Först använde jag vanlig råspont när jag bytte det mögliga, svarta o fuktiga taket i Vår matkällare. Det möglade redan året därpå. Hade hört att man använder "den röda fenollim plywooden" till potatislådor, och att de kunde "stå" i vatten år efter år.
    Skivor 2000x120mm inhandlades, sågades i lämpliga mått, sattes upp med rostfria skruvar. Sågkanter och källartrapp penslades med BOCAROL
    http://www.byggahus.se/forum/losvirke-timmerhus/23447-mogel-angrepp-pa-takstolarna-vad-gora.html
    och förseglades med byggsilikon. Ventilationen består av inluftrör 100mm med tallriksventil och utventilation går via skorsten. Idag har jag nästintill mögelfritt i källaren.
    För hyllor har jag använt "den röda plywooden" och LECA-block http://w3.upm-kymmene.com/sch/intern...4?OpenDocument
    http://www.akersbergabygg.se/images/...maxit/mura.pdf [LECA blockinformation]

Detta borde funka för jordkällare.

Lycka till
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2006-08-06 17:42
    Svara | #3

Junior medlem Medlem: maj 2005
    53 inlägg

följer upp med en annan fråga om renovering av jordkällare. Min jordkällare blir alldeles för varm på sommaren. Den är är halvt nergrävd i en kulle och har ett tegeltak över. Hur får man den kallare? Den har två dörrar med ett litet förmak emellan. Ventilationen verkar vara en springa i dörrarna samt ett utloppshål vid taket i längst in i källaren. Vad kan man göra? ösa på mer jord?ändra ventilationen? isolera dörrarna?

4. 2006-08-07 10:43
    Svara | #4

Odd
    Junior medlem Medlem: mar 2006
    80 inlägg

7 bilder

Hur man får en matkällare kall:
    Man får aldrig ha dörren öppen länge när det är varmt ute. Man städade förr tidigt under kalla och torra vårdagar. De dubbla dörrarna skall vara hindret mot alltför varmt och allför kallt. Ofta hade man en liten vind på jordkällare med trätak/torvtak (och numer tegel) och på den vinden lade man halm som isolering.

5. 2006-08-14 17:18
    Svara | #5

Precis, och halmen måste fyllas på eftersom råttor, ormar och katter har sina fester där inne :-) Själv har vi till och med haft rådjur som legat och sovit på "höskullen"

Henrik

Liknande ämnen

1. Renovera jordkällare (Murningsarbete)
    av kellyk i forum Byggnadsvård
  2. Renovera jordkällare (Murningsarbete)
    av kellyk i forum Grund & markarbeten
  3. Renovera Jordkällare
    av calle336 i forum Byggnadsvård
  4. Renovera jordkällare - 2
    av shieldfire i forum Byggnadsvård
  5. Jordkällare
    av mr_dan i forum Stenhus