Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #31
    LinStinas avatar
    Nykomling Medlem: Oct 2005
    Län: Finland

Martina-72, vi är just nu inne i processen och är snart klara för märkningen av huset så kostnader har vi ännu inte haft annat än i bensin till bilen ungefär...
    Hoppas intresset fortsätter och ni blir lyckliga ägare till en gammal gård!

Hur går det för er andra? Någon med intressanta bilder och berättelser och tips att ta del av?

2.    länk #32
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2004

Jag har gjort allt arbete med huset själv, så det har inte blivit några stora kostnader. Arbetet med timmerstommen tycker jag heller inte var så tidskrävande. Det tog mig ca 2 månader att timra upp stommen, den mesta tiden gick åt för att hugga bort skadat virke och skarva i nytt virke.
    Däremot tycker jag att det jag gjort därefter har tagit mycket tid. Väldigt mycket färgskrapande tex. Bara att hantera allt byggnadsmaterial tar mycket tid.
    Kan skriva mer sen.
    Hans

3.    länk #33
    LinStinas avatar
    Nykomling Medlem: Oct 2005
    Län: Finland

Ser framemot att läsa mer av dig Hans! Berätta allt och visa gärna bilder
    Vi återuppbygger en gammal gård! http://lundagard.blogspot.com/

4.    länk #34
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2004

Tänkte lägga in nån bild men när det inte får vara mer än 19,5 KB, blir det inte bra. Hur lyckas ni andra lägga in bilder?

Det är lite svårt att veta vilka erfarenheter som intressantast att ta del av. Kom gärna med mer specifika frågor.
    En sak som kan vara bra att tänka på innan timmret plockas ned, är att man dokumenterar och mäter de ställen där väggarna buktar utåt eller innåt. Detta förekommer mer eller mindre i de flesta timmerhus. Jag ser det inte som något större problem, men det kan ge en del merjobb tex när det gäller fönster- och dörrfoder. Oftast är det vid dörr och fönsteröppningar väggarna buktar mest.
    Om väggen från början buktat är det kanske ingen större ide att göra den rak, då kan väggen ovanför blir för hög. Däremot kan det vara bra att undvika att väggen buktar mer efter flytten.

Finns det rejäla gåtar vid alla fönster och dörröppningar behöver det inte vara något problem alls, då hålls väggen rak och stockarna har möjlighet att sjunka.
    Vårt hus hade inte så många gåtar och på de flesta ställen blev väggarna ändå i stort sett raka. På några ställen buktar dock väggen lite mer än förr, jag vet inte exakt för jag mätte inte. Vid ett par ställen har jag i efterhand rätat upp väggen med stående reglar ihopdragna med gängad stång. Den metoden kan vara lite problematisk att använda direkt när man timrar upp, eftersom reglarna kan hindra stockarna att sjunka. Även om man gör avlånga hål, kanske inte timret kan sjunka fritt om en regel är hårt spänd emot.

Det bästa är nog att bedöma behovet att räta upp väggarna när man har lagt på första stocken över fönster- och dörröppningar. Om det då behövs, kan man med motorsåg göra ett gåtspår och forma till en gåt som passar. Om buktningen i väggen beror på att stockarnas anliggningsytor är sneda eller att dymlingen inte är rak, kanske det är värt att korrigera det innan man lägger ihop stockarna.

Dessa olika åtgärder kan bli arbetskrävande, så det gäller att göra en avvägning vad som är värt att göra. Har ni tur så är er stomme mycket välbyggd och ni behöver då kanske inte bekymra er alls över detta.

Hans

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01