Någon som vet hur man framställer eller köper lera för lerklining?

Ok, så här var alltså beskrivningen.

Proportionerna ungefär som följer:
2 delar lera
3 delar sand
1 del eller kutterspån
1 del linfiber
lite limvatten och vanligt vatten

Men vad menas med "1 del eller kutterspån"?

...Eller så frågar du Almen (se denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=16796) om han har mer lerklining att ge bort! Jag har lerklinat med lerkliningen han plockat ner och det har funkat fint. Och han hade mycket mer som skulle ner tror jag. Det är i fall du inte har allt för långt till Avesta förstås, där huset står.

En del hackad halm eller kutterspån ska det stå! Vi använde kutterspån, det gick utmärkt, men då hade vi linfiber också! :-)

lofjon skrev:
Någon som vet hur man framställer eller köper lera för lerklining?
Den brukar man gräva upp.

Ellers så tar Johannes Riesterer med sig den när han kommer :)

Chaan skrev:
Den brukar man gräva upp.

Ellers så tar Johannes Riesterer med sig den när han kommer  :)
Vem är Johannes Riesterer?

TorparJonas skrev:
Vem är Johannes Riesterer?
Sveriges enda handelsresande lerbyggare. Han finns i eniro.se

koskit är en annan ingrediens

Det hade vi i första lagret. Man blir så ledsen av att vara hemma bara... :D

Chaan skrev:
Sveriges enda handelsresande lerbyggare. Han finns i eniro.se
Är det dyrt att anlita honom? Vad tror ni ett rum på 60 kvm och 3,2 m i höjd skulle kosta att lerklina?

Det fixar du själv! Eller så lejer du en händig murare, det är lätt att lerklina och jag tror nog att leja Johannes Riesterer är att skjuta mygg med hagelbössa. :-)

TorpSara skrev:
Det fixar du själv! Eller så lejer du en händig murare, det är lätt att lerklina och jag tror nog att leja Johannes Riesterer är att skjuta mygg med hagelbössa. :-)
Visst e det roligt att lerklina men jag tror inte det e att gå till överdrift att skaffa proffessionell hjälp - särskilt inte om det är första gången.

60m2 och 3m i takhöjd är inte precis gjort på en förmiddag, även om det går förhållandevis fort att lerklina, och det e inte lika kul att jobba själv heller om det är alternativet.

Händiga murare som åtar sig lerklining finns det säkert men inget som jag hört talas om.

Johannes Riesterer kan jag inte svära på att han fortfarande är verksam men troligen eftersom Svenska Jordhus ekon. förening står på honom fortfarande.

Prismässigt så ligger han inte i lyxlirardivisionen i alla fall. Snarare normal hantverksmässig. Och med hantverkare är det väl så att om de inte jobbar svart så brukar de ta ordentligt betalt. En sak som är säker när det gäller Johannes är i alla fall att han jobbar effektivt (=hårt) - har själv sett honom jobba även om det var 5 år sedan nu.

E
Var får jag tag på lera i Sthlms-området? Jag har redan en del hemma som jag köpt dyrt på Gysinge, men då jag hoppas på att börja och helst avsluta i veckan och jobbet blir betydligt större än vad jag först trodde, så kommer jag att behöva mer än de 25 kg som ligger hemma och väntar.  :-?

Om man ska försöka ge sig på att gräva lera själv, vad är det för typ av lera som används? Blålera från frostfritt djup är tyvärr svårt att hitta då jag inte har några lämpliga byggen i närheten.

Elektra! Vi skippade Gysinge och köpte från kakelugnsmakaren, de var mycket hjälpsamma. Sanden köpte vi på Bauhaus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.