Byggahus.se
Hej!

Jag håller på att renovera mitt första fönster. Huset är från 1935 och jag har börjat med ett litet källarfönster för att inte ta vatten över huvudet. Fönsterbågen är skrapad och beslagen bortplockade.

Nu har de rostiga skruvarna som hållt hörnbeslagen gjort för stora hål i bågen. Ett par är nästan 10 mm i diameter. De måste fyllas för att jag ska kunna fästa beslagen igen.

Hur ska jag fylla dessa hålen? Någon sa till mig: Kan du inte borra upp och plugga med rundstav?

W
Jag har använt rundstav några gånger vid hål i bågen. Främst när hålen har varit djupa. Annars använder jag plastiskt trä (som man har för att laga golv tex) och det funkar oxo kanon. Vad som e rätt kan väll diskuteras. Huvudsaken är väll att du får bort allt dåligt trä och sedan ersätter det med något som klarar av att hålla de nya skruvarna.

Hej!

När jag fixade fönstren i vårat lilla torp så köpte jag en sån här från Clas Olsson:
http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/308733_X_2006-06-30_102303_679.jpg

Art.no. 30-8733.

Den kunde jag även använda till att ta bort/plugga fula kvistar med i div. andra arbeten.
Gjorde även dolda skruvar i golvsockeln. Lite jobb, men snyggt blev det :)
Mindre hålen satte jag bara tändstickor med vattenfast lim på. (polyuretanlim)

Jag har fyllt mina hål med trästickor. Först pillar jag bort det som är löst och sedan fyller jag hålet med trälim och pluggar igen med lämlig storlek på en trästicka. När det torkat sågar jag bort och slipar det som ör över.

Det beror var hålen är. Är de i själva hörnet där fönstren pluggas ihop(vid tapparna) eller är hålen längre in på bågen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.