Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Senior medlem Medlem: Oct 2004

Spännande renovering - upplockning av golv!

Nu händer det verkligen saker hemma - efter att i över ett år mest hållit på med sådana där nödvändiga med trista jobb som ändå knappt syns - har vi nu kommit in i en period med stora häftiga förändringar. Kul!

Knappt har vi hunnit börja använda nya badrummet förrän det är dags för nästa stora jobb: i går började timmermannen med golvet i stora salen på andra våningen. Hela golvet ska plockas upp, allt ska skyfflas ut, förstärkning ska läggas i och ena änden höjas en bit, sen ska nytt papper i, nytt spån, och så alltihop tillbaka igen.

Det verkar gå så bra, golvbrädorna lossnade fint, allt var friskt och såg bra ut och fort har det gått hittills också. Skönt - det var lite nervöst!

Om en vecka ska vi ha en sal med samma fina skurgolv som nu, men som man törs gå in i eftersom det inte längre gungar eller lutar så hemskt. Just nu vägrar de flesta av våra släktningar att ens gå in där, och att duka långbord är inte ens att tänka på

2.    länk #2

Re: Spännande renovering - upplockning av golv!

Kan återkomma med bilder när uppbyggnadsskedet är igång.

Vi valde att inte ge oss på detta själva, utan har anlitat en duktig timmerman/snickare. Han har märkt upp hela golvet, försiktigt lossat alla brädorna (någon enstaka sprack lite, men de limmades ihop på en gång) och tagit hand om spikarna.
    Nu ska vi skotta ur all fyllning. Sedan ska han både förstärka och sala på de befintliga bjälkarna i den lägsta änden av rummet, för att golvet ska bli mer i våg, och så ska alla "fack" dammsugas och få papper i botten. Sen ska samma gamla, eller ny, fyllning läggas tilllbaka, och sist ska alla brädorna monteras tillbaka.

I vårt fall vet vi vad den kraftiga sättningen beror på och det är inget som blir värre utan stommen står nu still, därför har vi valt att bara åtgärda symtomen = det lutande golvet.

Hade det bara varit svikt utan lutning, eller lutning utan svikt, hade vi nog inte brytt oss om det, men ett golv som både gungar och lutar blev lite väl obehagligt. Tror dock inte att det är någon som helst fara för hållbarheten i vårt fall, det är mer en bekvämlighetsfråga.

Vill du ha namn på killen i fråga (i Värmland) får du höra av dig igen.

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Apr 2006

Tycker gott man kan göra det här jobbet själv, är inte allför avancerat. Har själv ett hus från 1750 talet där hela övervåningen var rejält sne. I ett rum kunde det diffa säg 30 cm från ena väggen till den andra! (huset hade satt sig rejält). Öppna upp och kolla, svårt at säga exakt vad som ska göras innan, men det löser sig, även om det ju är lite jobb. Dock inte så jobbigt som man kanske tror!
    ballo

4.    länk #4

sako skrev:
    I ett rum kunde det diffa säg 30 cm från ena väggen till den andra! (huset hade satt sig rejält).
    Ha, ha, då vinner du! Vi har "bara" 25 cm diff!

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Apr 2006

Man behöver inte dricka vin för att ragla runt hemma hos oss! Folk blir yra i huvet när dom kommer hit, själv har jag vant mig ;D Men det jobbiggaste är nog ändå de extremt låga dörrarna, man har kronisk huvudvärk
    ballo

6.    länk #6
    Junior medlem Medlem: Jan 2006

sako skrev:
    Men det jobbiggaste är nog ändå de extremt låga dörrarna, man har kronisk huvudvärk
    Jag har höjt dörrarna - så slipper man gå med hjälm (själv är jag 189 cm och sönerna i hushållet är ännu längre)

Själv håller jag på med ett hus pre-1842. Huset har sjunkit runt murstocken i tre hörn under åren - vilket har gett det en väldigt egen charm avseende golv och taklutning . Tidigare ägare hade slängt ut golvet på nedervåningen och grävt ut jorden för den tidigare mullbänken. Jag har nu riktat upp huset och ställt det på gjutna plintar. Detta fick då till följd att ombyggnader som gjorts tidigare på övervåningen (och anpassats till dåvarande lutning...) blev än mer spännande. *Hur som helst - jag har nu rivit upp större delen av golven på övervåningen för att ta bort svikt, lutning och konstruktionsmässiga systemfel. Har även burit ut 107 * hinkar jord som låg tillsammans med granslanor och mossa i bjälklaget mellan våningarna.

En iaktagelse jag gjort - är att där de tilläggsisolerat med gullfiber - där har mössen byggt sina bon och då talar vi inte om några enstaka bon utan hundratals. Vilket då gjort gullfibern värdelös som isolering.

Jag tänker lägga kutterspån blandad med osläkt kalk i bjälklagen. Närmast ytterväggarna tänker jag bygga ett fack mellan balkarna på 400 mm avstånd från ytterväggen som ska fyllas extra hårdpackat.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01