Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Aug 2007
    Län: jönköping

Rörspis

Vi har flyttat till ett torp och här finns en modern täljstenskamin. Vi kommer inte vara hemma så mycket på dagtid nästa vinter och skulle vilja byta ut kaminen till en kakelugn och sätta kaminen på övervåningen istället (hade kakelugn i vårt förra hus och det var helt suveränt 3 ilägg och sedan varma tills man kom hem).

Nu blev vi rekommenderade ett billigare alternativ av sotaren. En rörspis. Sökte på nätet och fick lite skräckfakta.

http://www.kanerva.se/R%F6rspisen.html

Vågar man satsa på en sådan ändå? Någon som satt upp en rörspis och den inte spruckit?

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Jönköpings län

Det finns trick att ta till för att den inte ska spricka så lätt (olika sätt att putsa, eller snarare fästa putsen på). Men hur mycket billigare den verkligen blir med en rörspis vet jag inte, det är ju lika mkt jobb + lite till som att sätta upp en kakelugn.

Det man slipper är ju själva kakelugnsinköpet. Men vad jag sett så kan man hitta rätt billiga i jkpg län (som du verkar bo i), om man nu kan plocka ner den själv eller får bra pris av kakelugnsmakaren att göra det och inte har speciella utseendepreferenser utan nöjer sig med det enkla. Vi kollade själva på begagnade kakelugnar ett tag, men fick en ny, handgjord av min far istället.

Däremot kanske det passar bättre med en rörspis i ett torp än en kakelugn?

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Jan 2009

Tusan oxå, använde ÅTERIGEN sambons inlogg. Jag som skrev heter Videung...

4.    länk #4

Tack för ditt svar. Ja, jag tänkte också på det att just nu är det ju rätt bra pris på kakelugnar och är inte de bättre värde på om en rörspis spricker så lätt. De

satte om våra gamla i vårt andra hus och det kostade ju en rejäl slant men helt problemfria var de.

Får se hur vi gör. Måste ju bestämma oss under våren i alla fall för de ska ju stå några månader innan man eldar i dem så det måste ju göras i vår.

5.    länk #5
    Senior medlem Medlem: Nov 2005

Förvisso är kostanden för uppsättningen den stora och prisskillnaden blir på det stora hela inte så stor. Däremot så skulle jag inte vara rädd för en rörspis. De allra flesta håller bra bara man gör rätt, som sidan du länkar till illustrerar. Rörspisar blir dessutom väldigt fina i torp. Men en kakelugn är ju både tåligare och lättare att rengöra.

6.    länk #6

Ja, vi har tittat runt lite och det charmiga med en rörspis är ju dessutom att vi kan sätta vår egna prägel på den. Vi är nog lite sugna på en rörspis ändå. Om vi inte dyker på en fantastiskt vacker och ovanlig kakelugn. ;-)

Ska vi ta en helt vanlig vit väljer jag nog hellre en rörspis trots allt. Bilder på fina rörspisar mottages tacksamt. :-)

7.    länk #7
    Mr Handymans avatar
    Moderator Medlem: Jun 2007
    Län: Stockholms län

Tusan oxå, använde ÅTERIGEN sambons inlogg. Jag som skrev heter Videung...
    Har också lyckats med det där...

8.    länk #8
    Junior medlem Medlem: Apr 2009

Vet inte hur tillåtet det är att länka till företagares hemsidor, men jag gör ett försök...

http://www.ljustero.info/

Finns en flik med bilder på rörspisar. De flesta (tror jag) är dock uppsatta i relativt nya hus. Dvs de ser inte riktigt ut som såna gamla (tjocka, klumpiga pga låg takhöjd) som brukar finnas i torp. Men finessen är ju att man kan designa lite själv.
    Följ vårt arbete med vårt drömhus.

http://solhaga.blogspot.com/

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01