Junior medlem
Medlem: Aug 2007
Län: jönköping
Rörspis
Vi har flyttat till ett torp och här finns en modern täljstenskamin. Vi kommer inte vara hemma så mycket på dagtid nästa vinter och skulle vilja byta ut kaminen till en kakelugn och sätta kaminen på övervåningen istället (hade kakelugn i vårt förra hus och det var helt suveränt 3 ilägg och sedan varma tills man kom hem).
Nu blev vi rekommenderade ett billigare alternativ av sotaren. En rörspis. Sökte på nätet och fick lite skräckfakta.
Senior medlem
Medlem: Jan 2009
Län: Jönköpings län
Det finns trick att ta till för att den inte ska spricka så lätt (olika sätt att putsa, eller snarare fästa putsen på). Men hur mycket billigare den verkligen blir med en rörspis vet jag inte, det är ju lika mkt jobb + lite till som att sätta upp en kakelugn.
Det man slipper är ju själva kakelugnsinköpet. Men vad jag sett så kan man hitta rätt billiga i jkpg län (som du verkar bo i), om man nu kan plocka ner den själv eller får bra pris av kakelugnsmakaren att göra det och inte har speciella utseendepreferenser utan nöjer sig med det enkla. Vi kollade själva på begagnade kakelugnar ett tag, men fick en ny, handgjord av min far istället.
Däremot kanske det passar bättre med en rörspis i ett torp än en kakelugn?
Tack för ditt svar. Ja, jag tänkte också på det att just nu är det ju rätt bra pris på kakelugnar och är inte de bättre värde på om en rörspis spricker så lätt. De
satte om våra gamla i vårt andra hus och det kostade ju en rejäl slant men helt problemfria var de.
Får se hur vi gör. Måste ju bestämma oss under våren i alla fall för de ska ju stå några månader innan man eldar i dem så det måste ju göras i vår.
Förvisso är kostanden för uppsättningen den stora och prisskillnaden blir på det stora hela inte så stor. Däremot så skulle jag inte vara rädd för en rörspis. De allra flesta håller bra bara man gör rätt, som sidan du länkar till illustrerar. Rörspisar blir dessutom väldigt fina i torp. Men en kakelugn är ju både tåligare och lättare att rengöra.
Junior medlem
Medlem: Aug 2007
Ja, vi har tittat runt lite och det charmiga med en rörspis är ju dessutom att vi kan sätta vår egna prägel på den. Vi är nog lite sugna på en rörspis ändå. Om vi inte dyker på en fantastiskt vacker och ovanlig kakelugn. ;-)
Ska vi ta en helt vanlig vit väljer jag nog hellre en rörspis trots allt. Bilder på fina rörspisar mottages tacksamt. :-)
Finns en flik med bilder på rörspisar. De flesta (tror jag) är dock uppsatta i relativt nya hus. Dvs de ser inte riktigt ut som såna gamla (tjocka, klumpiga pga låg takhöjd) som brukar finnas i torp. Men finessen är ju att man kan designa lite själv.