Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Sep 2004

fönsterkarmar

I vårt hus från 1924 har vi en glasveranda där vi rivit ned masonit och tretex och fått fram mycket vacker fasspånt. Men fönsterkarmarna som satt över masoniten var inte så snygga och inte heller tidstypiska. Nu undrar jag hur de kan se ut på en glasveranda, vill gärna se bilder på hur fönsterkarmarna på era glasverandor ser ut!

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2005

Re: fönsterkarmar

Klaveret skrev:
    I vårt hus från 1924 har vi en glasveranda där vi rivit ned masonit och tretex och fått fram mycket vacker fasspånt. Men fönsterkarmarna som satt över masoniten var inte så snygga och inte heller tidstypiska. Nu undrar jag hur de kan se ut på en glasveranda, vill gärna se bilder på hur fönsterkarmarna på era glasverandor ser ut!
    Jag byggde mina karmar själv inget speciella fräste bara mittposterna.

Enligt min erfarebhet så brukar många glasverandor ha vart oglasade från början och sen glasats med tiden med ganska enkla medel.

Finns ingen grannne med glasveranda du kan hälsa på och spana in?

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Sep 2004

Re: fönsterkarmar

Nä, jag har ingen granne med hus som är så gammalt som vårt, därför frågar jag om någon av forumets medlemmar har några vackra karmar att visa upp.

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2006

Jag skall till mitt hus, byggt 1900, göra en tillbyggnad. I den befintliga delen är det fönster där ytterbågen öppnas utåt och innerbågen innåt. Jag har nu fått tag på bågar av samma storlek som i det ursprungliga huset, men saknar karmar. Vet någon vara jag kan hitta instruktioner hur jag bygger karmar till dessa? Eller är det bäst att låta en skicklig snickare göra det? Tillbyggnaden skall inrymma badrum, så jag vill att fönstren håller tätt.

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2005

Jag skall till mitt hus, byggt 1900, göra en tillbyggnad. I den befintliga delen är det fönster där ytterbågen öppnas utåt och innerbågen innåt. Jag har nu fått tag på bågar av samma storlek som i det ursprungliga huset, men saknar karmar. Vet någon vara jag kan hitta instruktioner hur jag bygger karmar till dessa? Eller är det bäst att låta en skicklig snickare göra det? Tillbyggnaden skall inrymma badrum, så jag vill att fönstren håller tätt.
    Karmar är ju inte så kompliserade saker(beror ju iofs på vilken typ av fönster det gäller) men det är mycket pyssel så det tar en hel del tid att göra. Sen är det ju bra om man får tag på bra virke till dom oxå.

En annan sak har du kollat måtten på bågarna det kan skilja en hel del mellan dom då dom är handgjorda.

Om du känner dig osäker hör med en snickare eller ännu bättre om det finns nån lokal fönstertillverkare. Då är det ju bara att lämna in bågarna och så fixar dom karmarna och sätter i fönstren.

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2007

Jag vet inte riktigt vad du vill ha men jag skickar en bild från våran glasveranda. Vårat hus är byggt 1920 så det kanske är något som kan inspirera.
    Senast redigerad av 20-tal Österlen 2008-09-24 12:31

7.    länk #7
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2005

Menar du verkligen karmar? Eller menar du foder?

8.    länk #8
    LinStinas avatar
    Nykomling Medlem: Oct 2005
    Län: Finland

Ett alternativ är ju att köpa färdigt karmmaterial, virke med en urfräst kant för fönstren. Sen är det ju bara att kapa till rätta måtten och foga ihop så fönstren passar in.
    Vi återuppbygger en gammal gård! http://lundagard.blogspot.com/

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01