Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Sep 2006

Spyflugor

Varifrån kommer alla dessa spyflugor? Så fort det börjar bli vinter är huset fullt av gigantiska flugor. Hur blir man av med dem? Kan man förebygga dem? Vart bor dom och hur kan de bli så himla stora?

Vi bor i ett gammalt timmerhus som är tilläggsisolerat.
    // Karin

2.    länk #2
    Forumgud Medlem: Aug 2005
    Län: Norrbotten
    Inloggad

Re: Spyflugor

Jag tror att våra "monster" bor på sågspånsvindan. Det finns gott om små hålrum att krypa genom för att komma ned till oss där det är varmare. Men jag vill dock inte påstå att vi har några problem nu såhär på vinterhalvåret. Det är snarare så att de kommer vår/höst och några sommartid.

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2006

Vi bor också i ett gammalt tilläggsisolerat timmerhus. I ett av rummen har vi ständigt flugor. Inga mängder men några döda på fönsterbrädan hela året, även mitt i vintern. Skummt tycker jag.

Som kuriosum kan jag nämna att jag besökte Sätrabrunn i somras. Massor av gamla fina hus! I ett av husen finns det ett tornrum där det samlas döda flugor i sådana mängder att det blir tjocka drivor på golvet. Rummet används inte men damsugs några gånger varje år. När vi vara där hade var det ett par månader sedan det städats och ända var golvet SVART av flugor i flera centimeter tjocka drivor. Jag har aldrig sett nått liknande!

4.    länk #4
    saturnuss avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2005
    Län: M
    Inloggad

mr dan skrev:
    Varifrån kommer alla dessa spyflugor? Så fort det börjar bli vinter är huset fullt av gigantiska flugor. Hur blir man av med dem? Kan man förebygga dem? Vart bor dom och hur kan de bli så himla stora?

Vi bor i ett gammalt timmerhus som är tilläggsisolerat.
    // Karin
    Ja Du mr dan, dom trivs nog där i den goa värmen och i dofter av hembakat och stekt fläsk m m. Du får kanske köpa hem några burkar Radar, och låta dom smaka på det.
    mina barn skall minsann få arbeta, det fick mina föräldrar göra. http://groups.msn.com/Z28-Jensen

5.    länk #5
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad

Det är därför man ska vara noga med insektsnät vid takfot i/över alla ventiler osv, iaf vid nybygge ...
    Den som vet mest, gissar minst.

6.    länk #6
    Nykomling Medlem: Aug 2004

Man kan alltid kolla på Anticimex hemsida om vilka obehagligheter
    som gäller för tillfället, här är dina flugor som också hemsöker oss.

Vindsflugor, Pollenia rudis

Det är ofta svårt – för att inte säga omöjligt – att hindra dessa flugor från att ta sig in i byggnader. Det är dock viktigt för många kunder att få klart för sig att dessa flugor inte är något tecken på dålig hygien, ej utgör någon hälsorisk och framför allt inte förökar sig inomhus. Trots att tätningen av huset kan vara svår att genomföra till 100% bör man ändå se över huset. Insektsnät på ventiler och vid takfot, täta runt fönster (även sådan fönster som leder till vanligtvis ej uppvärmda delar), runt kabelgenomföringar (lampor i tak) mm.

Det är när temperaturen faller om höstarna som denna fluga söker skydd på våra vindar. Ofta drabbas samma hus år efter år. Om det sker en temporär värmestegring (sol, milt klimat, varmluft som sipprar ut etc.) i det utrymme som flugorna valt kan deras aktivitet starta upp på nytt.

Att bekämpa denna fluga i dess vanliga miljö är helt omöjligt. Flugan lägger sina ägg bland ruttnande löv. Efter kläckning söker larverna upp daggmaskar och lever i dessa till dess att masken dött. Förpuppningen sker oftast i det översta jordlagret. Flugan hinner med en generation per år – max två vid gynnsamma *förhållanden.

7.    länk #7
    Senior medlem Medlem: Aug 2006

Jag tror att dessa flugor också kallas skogsflugor, det var vad Anticimex kallade dom ivarjefall när dom var här och kollade.

Vi har problem på hösten och vintern i en stuga som vi hyr ut, när vi slår på värmen kommer tusentals flugor fram och dör i tjocka drivor på golvet.

Har man inte sett detta i verkligheten så tror man i inte att det är sant.

Det blir så många på ett par dagar så man ser inte golvet under dom.

Radar hjälper inte !!

8.    länk #8
    Svens avatar
    Junior medlem Medlem: Oct 2002

"Hur blir man av med dem?"

När de först dyker upp så brukar de vara ganska pigga av sig och finnas i stora mängder i fönstren. Till en början så gick jag runt och öppnade fönstren och släppte ut dem, men sedan av en händelse tog jag till dammsugaren som visade sig vara mycker effektiv. Med hjälp av dammsugaren utan munstycke så suger man snabbt upp alla flugorna.

När man sedan hittar flugor som satt sig i taken för sin vinterdvala så använder jag samma metod med, om möjligt, ännu bättre resultat, de är så dåsiga att de bara sitter kvar och låter sig sugas upp.

9.    länk #9
    Forumgud Medlem: Jan 2005

Det låter ju helt sjukt !
    Vi har fått två stycken och tyckte det var konstigt ... men man får nog se på det med lite perspektiv nu :-)

Henrik

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01