Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Senior medlem Medlem: Oct 2004

Tips: byggnadsvårdsprylar att köpa från utlandet

Tänkte bara dela med mig av ett par firmor som jag har "hittat", och som är trevliga som omväxling till Gysinge och Byggfabriken (inte för att det är något fel på dem, men mer att välja på och ibland mycket bättre priser är ju inte så dumt det heller...):

Först en firma i England:
    www.periodfeatures.net

...mycket viktorianskt lull-lull, men en del häftiga saker också.
    Klurar fortfarande på om de utanpåliggande strömbrytarna i bakelit inte är desamma som de Gysinge har, men till ett helt annat pris (obs! kan inte lova att de funkar i Sverige, så om någon vill testa så skyll inte på mig om det inte funkar. Men berätta gärna, för jag funderar på att testa!)

Sen en i Finland:
    http://www.rakennusapteekki.fi/svenska/start2.asp

Öppningssidan är på svenska, men när man ska titta på produkterna får man gissa vad det står, om man inte pratar finska. Men man kan ju titta, och förstå priserna. Har dock hört att de pratar svenska, om man vill ringa och fråga om något.

Trevlig helg!

P.S. Är det någon som har hittat fler roliga sidor kan ni väl dela med er också?

2.    länk #2
    Angelvens avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2005
    Ålder: 42
    Län: Stockholm

Re: Tips: byggnadsvårdsprylar att köpa från utland

En fransk sida med gammeldax franska kökskranar vore ju trevligt att få tag i ?
    Mvh
    /Angelven
    ================================================== ==========
    Sekelskifte (1913), Halvvalmad mansard, kakelugnar+vedpanna, såpskurat,
    kalasträd (ek), sjöläge m. egen brygga.

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2006

På byggnadsapoteket i Billnäs, Finland talar de flesta svenska. De är dessutom snabba på att svara på mail, så det är bara att skriva till office@rakennusapteekki.fi, om det är något ni behöver eller funderar över. De har även en bra tvåspråkig handbok, som jag tar till varje gång jag ger mig in på nästa fas av renoveringen. Den är samtidigt en produktkatalog.

4.    länk #4
    Svens avatar
    Junior medlem Medlem: Oct 2002

byggnadsapotekets katalog kan köpas på svensk byggtjänst i NK-huset i stockholm.

5.    länk #5
    Lagavulins avatar
    Senior medlem Medlem: Feb 2005
    Län: Jönköping

Franska kranar köpes "bäst" genom www.backavvs.se där jag köpt 2st kranar av märket Horus.

Dyrt som .... men snygga kranar som garanterat ingen granne har. Vår kökskran kostade 6500:- inkl moms och frakt (ex. http://www.horusfrance.com/pdf/cuisine.pdf)

Kommer handla där igen snart till badrummet.

6.    länk #6
    Forumgud Medlem: Jan 2005

mmmm, men tanken var väl att köpa dem billigare utomlands.
    6500:- för Horus är ju normalpris ... samma pris som Nacka etc.

Hur känns kvalitén på den ?

Henrik

7.    länk #7
    Lagavulins avatar
    Senior medlem Medlem: Feb 2005
    Län: Jönköping

Kvalitetskänslan under längre tid = Bra! Det enda jag gjort är att ta bort finfiltret i strilen för att öka vattenflödet som jag tyckte var i klenaste laget.

Letade priser i frankrike via nätet men det är ett SVÅRT språk så det sket sig. :-((

Lagavulin

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01