Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2005

Gamla virkestermer?

Behöver hjälp att tolka en gammal text. Till mitt hus byggt 1832 finns en gammal brandbesiktning bevarad. I den beskrivs byggnaden i detalj, men jag går bet på golven. Det står något i stil med:

"Golfwen i alla rummen av half... 30 Tol... á 5 rd 2000 st spik á 3 1/3 samt arbetarlön 75 rd - 235 :-"

Någon som har vana av att läsa gamla texter och kan hjälpa mig tyda detta?
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Skärmavbild 2011-01-23 kl. 16.16.36.jpg
Visningar:	6
Storlek:	12.6 KB
ID:	46397  

www.ingemarstorp.se

2.    länk #2
    Forumgud Medlem: Sep 2009
    Län: Stockholms
    Inloggad
    Jag gissar nu, men det skulle kunna stå halfvor. Golv kunde väl vara gjorda av halva stockar. Antalet tycker jag ser ut att vara 30 tolfter alltså 360 st.

Erik

3.    länk #3
    enSAMs avatar
    Nykomling Medlem: Oct 2008
    Län: BD

halftross

Det ska vara halftross och det är lika med halv plank och dom ska vara grövre än 3cm i tjocklek. 1 tolfter = 12 st

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2007
    Län: Halland

Och rd betyder riksdaler, men det är ju ingen gammal virkesterm!

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2005

Aha, där ser man. Vad jag förstår säger inte termen halftross något om bredden, eller? Det som förbryllar är att taken där det inte är putsat består av kilsågade breda plank med handsmidd spik, men golven är av jämn bredd, men varierande i olika rum mellan 90-120 mm. Jag har svårt att tro att man bytt alla golv, men samtidigt känns det märkligt att golv och tak skulle vara så olika. Taken beskrivs i brandstoden som Taken i dito, deraf 6 af gipps och 7 af bräder.
    www.ingemarstorp.se

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2006

Bara en reflektion ang. golv och tak. Takbrädorna slits ju i princip inte och det har varit vanligt att dessa återanvänds/blir kvar av den anledningen, även som underlag till vitlimmade papptak när det kom på modet. Plank eller brädgolv däremot slets ju ofta hårt, och byttes i vissa utrymmen som förstugor etc ofta.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01