Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jan 2009
    Län: Västernorrland

vad är lumppapp - och hur är det att använda?

Håller på att botanisera i olika alternativ för hur vi ska gå vidare i vårt renoveringsprojekt. Har kommit över en del sidor på nät där man satt upp grålumppapp och målat med äggoljetempera.

Jag har två funderingar som jag hoppas någon kan hjälpa mig med:
    1. Vad är grå lumppapp? Är det samma grå papper som man använder för att lägga under klick-golv? Med lite ojämn yta och ganska mjuk/lättriven?

2. Hur pass avancerat är det att måla med äggoljetempera på denna, därefter schablontryck? Jag är inte helt ovan att måla väggar och möbler, men har aldrig provat äggoljetempera. Tar jag mig vatten över huvudet då?

Tacksam för svar!

2.    länk #2
    Dr_Jerkylls avatar
    Senior medlem Medlem: Dec 2006

1. Ja
    2. Nej. Det är lättmålat, lite rinnigt dock. Ibland suger pappen för mycket då kan man ex "förmåla" med tapetklister av cellulosa.
    - - - - - - - - - - - - - -
    www.asarp.nu

3.    länk #3

tycker mig ha läst att man kan grundmåla med vanlig grundfärg för att spara lite på burken med tempera. Stämmer det.

Och hur är det med schablonerna, är det svårt när det är en så rinnig färg?

4.    länk #4
    Dr_Jerkylls avatar

Visst grundmåla, men varför? Är det inte dyrare med färg än tapetklister? Och var det inte tempera du ville ha på väggen? Tempera är ju grymt billigt tycker jag (hemgjord), så jag förstår inte varför man ska måla med dyrare färg för att spara på den?

Till schablonerna gör du färgen tjockare. Dessutom använder man ofta en ströplare som det inte rinner så mkt från.
    www.asarp.nu

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2009
    Län: Stockholms län
    Inloggad
    Nu har jag aldrig hört termen, men papper som tillverkas av lump är normalt gjort av textilfibrer (i motsats till papper gjort av cellulosafibrer).

Lumphandlare åkte runt och köpte upp gamla trasor och sålda dessa till pappersbruken.

6.    länk #6
    Län: Uppsala

Va bra jag hoppar på och frågar vidare! Det verkar som om det går åt supermycket klister!
    1.Hur länge ska jag låta bitarna dra innan jag sätter upp dem?
    2.Jag har inte rivit pappen i rektangulära bitar utan skurit dem i de längder jag behöver. Blir det för tungt? Lumppappen jag har är ca 105 bred. Har köpt limfärg och läser här att det kritar av sig. F-n. Hjälpte en kompis för några år sedan att måla hennes lumppapp-väggar med äggoljetempera. Det blev superfint, lite kladdigt att hålla på med tror det var därför jag tänkte det skulle gå snabbare med limfärgen. De jag köpte av rekommenderade att mätta med 2 lager tapetklister (cellulosa). Något annat vi ska tänka på? Fler tips?

7.    länk #7
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2007
    Län: Halland

Kan vara bra att rulla klister på väggen också. Jag tror våderna kan bli tämligen tunga och sköra, gäller att vara försiktig vid hanteringen av dem. Själv har jag använt golvskyddspapp, det är inte lika grovt i ytan, men jag tycker det blev bra i alla fall. Efter att pappen torkat och innan jag fortsatt har jag penslat/rullat med mera tapetklister som fått torka. Sen har jag tapetserat eller målat med emulsionsfärg. ÄOT funderar jag på att använda nästa gång - kanske.

8.    länk #8
    Dr_Jerkylls avatar

Vi har klistrat våder i den bredden, och ja de blir lite sköra. Men vik dom ordentligt innan så går det bra om man är lite försiktig. Så svårt är det inte, det är bara prova. Låt dem dra ett tag, men inte så länge att de i vikt läge torkar ihop. De drar förstås ihop sig när de torkar, men det brukar inte spela så stor roll annat än vid invändiga hörn så inte allt för blöta där. Är de för torra när de sätts upp så kan de bubbla ut, men oftast drar de ihop sig när de torkar.
    www.asarp.nu

9.    länk #9

Tack för tips! Har tapetserat med golvskyddspapper tidigare, men då jag inte är så bra på underarbete så passar lumpen mig bättre. Ska tänka på att de blir sköra. Förstod inte riktigt vad du menar med invändiga hörn? Hur mycket ska jag lappa över? 1-2 cm?

10.    länk #10

Det är alltså en bra idé att "förmåla" dem med tapetklister. Men jag förstår inte, ska de torka efter det? Räcker det inte om man drar ett varv med tapetklister på underlaget, sedan klister utav tusan på pappen och sen direkt upp på väggen? Som när man tapetserar på vanligt vis, fast med mer klister då man använder lumppapp?

Och förresten, funkar det bra med lumppapp då underlaget är gips?

11.    länk #11
    Dr_Jerkylls avatar

Om du tapetserar och låter våden gå över innerhörnet menar jag. Skarvar du i hörnet är det inga problem.
    www.asarp.nu

12.    länk #12

okej, då fattar jag tack Doktorn! Chucken - som jag fått förklarat så rollar du pappbitarna med mycket klister låt dra, men de får inte bli torra då är det i of s bara att klistra mera, rolla väggarna med klister, sätt upp låt torka nån dag eller så. Därefter, innan du målar med färgen, rollar du först en gång med klister - låt torka - rolla en gång till med klister o sen kan du måla. De suger som sjutton jag ska sätta upp imorgon så jag ska köpa mera klister! Lycka till!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01