Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2010
    Län: Uppsala
    Inloggad

Gysinge färg, kimröksgrå eller svart?

Jag funderar på att köpa linoljefärg från gysinge. Jag tänkte måla grått, och köper man färgen där så ska man ju blanda ihop den själv. Men vilken färg ska jag köpa och måla med, kimröksgrå, eller kimrökssvart?

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2006

Du behöver inte nödvändigtvis blanda själv när du köper därifrån, deras 'grå umbra' t.ex. är en utmärkt färdigblandad grå kulör - beroende på vad du skall ha den till naturligtvis...

3.    länk #3
    Inloggad
    nej, jag förstår det. Det är bara det att jag inte vet exakt vilken nyans jag vill ha, så därför verkade det bra att köpa vit färg och svart/grå färg, och blanda i ordning några prover, måla upp lite, och sen kunna bestämma sig. För att senare blanda i ordning den önskade kulören jag vill ha.

4.    länk #4
    Senior medlem Medlem: Nov 2005

Jag har både och och den grå är väldigt pigmentstark och lätt att bryta. Den svarta är så pigmentstark att den är lite svårbruten.

5.    länk #5
    Inloggad
    jag ringde och frågade, och han sa som dig, att det är den gråa man köper och bryter med. Så det är den det får bli.

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2006

Ett tips om du vill testa dig fram till rätt kulör kan vara att först beställa deras provburkar av kimröksgrå men även den mer neutralgrå 'grå umbra' och någon av de varmare/grönare 'grön umbra' eller 'grönjord', och sedan måla upp provkartor av vardera kulören med olika brytningar av vitt.

7.    länk #7
    AstaSs avatar
    Senior medlem Medlem: Feb 2007

Tänkte lite som Hermes. Finns flera gråa nyanser. Kimrök ger en blåaktig grå, grön umbra ger en varmare grå. Tycker också du borde testa de olika varianterna. Eller du vet kanske redan exakt vad du vill ha.

8.    länk #8
    Inloggad
    va inne i butiken i stockholm idag. Det blev grön umbra istället. Mycket bra att man fick se sakerna på plats, och inte beställde som jag först tänkt.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01