Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Oct 2007
    Län: Jönköpings län

Problem med putsad rörspis

Hej! Vi har en rörspis på ovanvåningen i vårt hus som förra ägarna har målat någon typ av plastfärg över. Den såg inte mycket använd ut om man tittade i eldstaden när vi köpte huset, men jag gissar att den är uppförd på åtminstone 20-30-talet, och jag skulle inte tro att den är omsatt någon gång. Den är provtryckt av sotaren nyss med godkänt resultat.

Har nu eldat "på riktigt" 2 gånger och fått problem. (vi försökte elda in spisen några gånger med värmeljus/tidningspapper innan)
    Det har blivit stora sprickor i det översta färglagret (plastfärgen) som även går ner i putsningen. Ovanför kragen på spisen sviktar hela putsen när man känner på den. När jag tar bort lite färg och känner på putsen märker jag att putsen är helt smulig hela vägen ner till tegelstenarna, nästan som sand. (har tyvärr inga bilder nu)
    Dessutom luktar plastfärgen riktigt illa när man eldar i spisen...

Inser att plastfärgen måste bort och att spisen ska målas med t.ex matt linoljefärg i stället. Men jag har några frågor:

1) Jag tycker ytan på spisen ovanför kransen blir väldigt varm när man eldar en normal brasa (har dock inte så mycket att jämföra med). Det blir så varmt att det efter ett tag inte går att hålla handen på ytan ovanför kransen. Jämför med våra kakelugnar, där blir ytan på kaklen max så varma att man i alla fall kan lägga handen på dem en stund. Är det normalt eller vad har ni för erfarenheter? Tyder det på sprickor i rökgångarna?

2) Inser att i alla fall den ytliga putsen är dålig, jag är orolig för att även putsen mellan stenarna ska vara för dålig!
    Kan det vara så att plastfärgen som var målad över hela ugnen tätade så "bra" att det gick att provtrycka ugnen trots att de inre fogarna egentligen är dåliga?

3) Om det skulle vara så att själva spisen är ok men den ytliga putsen måste göras om:
    Att lägga puts (på ytan!) som glad amatör, är det något man ska ge sig på eller ska man kalla in experter?

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: Feb 2005

Oj då linoljefärg...
    Jag tar alltid kalkfärg. Luktar inte. Helvitt. Gulnar inte.

Verkar som spisen bör putsas om, två dagars jobb ca. Man kan själv men rätt jobbigt. Och svårt första ggn.

Rörspisar spricker alltid vid eldning, som kakelugnar, men på de senare syns det inte i fogarna.
    Det ska gå tillbaka varje gång.

Jag kör Murkalk E och sand och vatten.
    Fogarna är lerbruk, inte kalk.

Visst kan det bli hett mot handen! Beror på spisen.
    Om den läcker inuti då är det stora problem, men det är en annan sak.
    Och ni verkar ju ha vana vid kakelugn. Men det beror på eldning, drag, skorsten, sot, huset, luckor... Alla är olika.

Studera ämnet! Inte rusa...
    Mvh
    Valter Isander
    Rönninge

3.    länk #3
    Junior medlem Medlem: Oct 2007
    Län: Jönköpings län

Tack Valter!

OK, har hört andra som använt linoljefärg men kalkfärg låter ju bättre så det får det bli.

Jag känner mig lite lugnare, kanske är det inget fel på bruket mellan stenarna bara för att putsningen rasar av. Anslutningen till murstocken är omgjord 2010 av en kakelugnsmakare så den delen ska det inte vara något fel på. Just därför jag fick sån panik när jag oroade mig för att allt bruk i ugnen skulle vara dåligt.

Tror jag ska göra ett försöka att putsa ugnen själv, blev sugen och kanske räcker det med delen över kransen. Blir det för dåligt är det väl bara att riva ner och be någon yrkesman göra det i stället.

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Feb 2005

Jag kör 1 murkalk E plus tre putssand 0-3 i grovputs. OBS viktandelar.
    Jag sätter riktbrädor på sidorna för en sida i taget. En del kör på fri hand.
    Du ska vattna teglet mycket före påslag-påtryck av bruk.

Surfa o läs om putsning. Kalkbruk alltså.

Man kan sätta nät på spikar. Det sitter väl bättre då.

Det är rätt tidskrävande... Första gången. Men kul att ha erfarenheten.
    Så är det ju med allt!

Ring om du behöver.

Valter

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01