Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2010
    Län: Uppsala
    Inloggad

hur behandla mitt tak

Jag har ett väldigt fint brädtak i mitt kök som jag håller på att renovera. Det har varit målat med limfärg, som det sen suttit ngt fult massonittak över. Nu har jag tagit bort det fula taket och även tvättat bort all limfärg, så nu är taket trärent. Nu vill jag ha taket precis som det är just nu, men antar att jag bör behandla taket på något vis, så det skyddas. Jag vill ju inte att det ska gulna eller bli fult. Jag gissar på att det är gjort att furu.

Så, hur gör jag, kan man stryka på någon linolja, eller blir det för blankt då? Någon form av vaxning? Lack är inget alternativ, då jag vill ha det som det är nu, och med lack blir det för blankt.

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2010
    Län: Uppsala
    Inloggad
    ingen som har något svar?

3.    länk #3
    Junior medlem Medlem: Oct 2007
    Län: Jönköpings län

Jag har inget bra svar, men gulnar inte träet ännu fortare om du stryker på linolja (förutsatt att det är furu)?
    Du kanske ska måla med en väldigt ljus vit linoljelasyr?

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Nov 2009
    Län: Dalarna

Det går kanske att använda lut som man gör på golv? "Döda" ytan på trät så den inte gulnar, Något skyddande lager vax eller olja lär du väl inte behöva i ett tak.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01