Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    johanposts avatar
    Junior medlem Medlem: Aug 2010
    Län: Kalmar

Vilken häftig överraskning, håll oss gärna uppdaterade...
    Ja jag blev superglad trots att det betyder många fler timmars jobb att få fram och göra i ordning kaklet, än att skrapa och måla om det jag trodde var putsat tegel på en rörspis.

2.    länk #17
    Anders_Roslagens avatar
    Senior medlem Medlem: Mar 2006
    Län: Stockholms

Men du får en oslagbar karaktär på den. Fundera lite på anledningen till att man genomfört de åtgärder man gjort. Tror själv 2-3 anledningar till att man kan ha valde "rusta" den som man gjorde. Den första är att dessa färger under en tid varit omoderna och att man ville ha den vit, kanske var dessa idealkunden till tidningen Lantliv där allt måste vara vitt ... Nej, skämt och sido, andra alternativet är väl om kaklet var väldigt spräckt och tredje kanske mer långsökta att man på så sätt "tätade" den. Äh, det jag vill få fram, var försiktig om det är spruckna kakel...

3.    länk #18
    johanposts avatar

Det är ett och annat lager färg i lika kulörer så den har säkert målats i den färgen som gällde för tiden.
    Hoppas man målade mer för trendens skull än för att täcka skadade kakel!

4.    länk #19
    gafsans avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Dalarna

Spruckna kakel gör man rent (löser gammal lera och tegelflis i vatten) sedan får de torka och limmas sedan med Karlssons klister. Sen får muraren ta vid.

5.    länk #20
    johanposts avatar

Det är ett och annat lager färg i olika kulörer så den har säkert målats i den färgen som gällde för tiden.
    Förhoppningen är att kunna göra en retusch utan att demontera ugnen. Måste få bort all färg först och se hur mycket av kaklen som är dåliga.
    Senast redigerad av johanpost 2010-12-26 16:10

6.    länk #21
    Senior medlem Medlem: Aug 2007
    Län: Örebro

Är den tät då.? Annars kanske du måste ta ner hela och sätta om den i alla fall.
    Tomt inköpt, planering av nybygge pågår. Bor i stenhus, 300+ kvm på landet.

7.    länk #22
    johanposts avatar

Är den tät då.? Annars kanske du måste ta ner hela och sätta om den i alla fall.
    Själva ugnen är tät men kanalen "galten" som ansluter till murstocken på vinden var i mycket dåligt skick och dömdes ut av sotaren. Den hade vittrat såpass att jag kunde ta bort teglet med händerna.

I nuläget är inte planen att få just denna ugnen att fungera, mer att få fram ungefär hur den såg ut som ny.

När den ska tas i bruk kommer jag ansluta isolerade rökgasrör där galten var och då bli tvungen att ta ner delar av kronan för att ansluta bottenkonan vid spjällådan.
    Förhoppningsvis ser jag då skicket på en del av teglen i ugnen och kan avgöra om den är utbränd eller håller på att bli utbränd alternativt rasa ihop av vittrande telegfogar.

Är det så att jag då får ta ner hela för att få den i fungerande skick, så är ju i alla fall jobbet med att få fram kaklen redan gjort.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01