Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    il_duces avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2006

1910-tal. Vad gällde?

Har precis köpt en trävilla byggd 1911 i en Stockholmsförort (södra). Klassisk "stadsvilla" i 1 1/2 plan med liten glasveranda. Jag har försökt hitta info om vilket "stil" som gällde på 10-talet, vilka som byggde villor och varför, planlösningar och annan information som kan vara rolig eller nyttig. Har hittills inte hittat så mycket. Verkar vara ett vakum mellan sekelskifte (1890-1900 nationalromantik och schweizervillor) och nyklassicism (20-talet). Nån som vet något om 1910-talet?
    Senast redigerad av il_duce 2010-12-13 02:49
    __________________________________________________ _______
    Kolla in min blogg om mitt torp-projekt på http://kaffekoko.blogspot.com/ !

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Jönköpings län

Kan rekommendera boken "Så byggdes villan" av Cecilia Björk m.fl. Riktigt kul att läsa och titta i!

3.    länk #3
    il_duces avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2006

Kan rekommendera boken "Så byggdes villan" av Cecilia Björk m.fl. Riktigt kul att läsa och titta i!
    Tack för tipset! Har faktiskt kollat i den, men det är det vanliga "glappet" mellan 1900-1920
    __________________________________________________ _______
    Kolla in min blogg om mitt torp-projekt på http://kaffekoko.blogspot.com/ !

4.    länk #4
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Jönköpings län

Sedan kan det ju vara eftersläpning också. Här hos oss var man inte så snabb med trenderna så vårt är 20-talsklassicism trots att det är byggt 1935 då funkis började "gälla"

5.    länk #5
    Forumgud Medlem: Aug 2005
    Län: Stockholms län
    Blogginlägg: 22

På 10-talet fanns både nationalromantik och kvardröjande jugend men i vanliga privatvillor är stilarna ofta inte särskilt tydliga, så det är inte alltid så lätt att härleda till det ena eller andra, särskilt inte efter senare ändringar.

Vilka som byggde är litet olika om man tittar på områden kring Stockholm från den tiden. Det finns egnahemsområden som byggdes av och för arbetare och lägre tjänstemän p g a brist på anständigt boende inne i stan och det finns "finare" områden som byggdes för borgarklass som ville komma närmare landet av mer sentimentala skäl. Oavsett vilket är 10-talshusen mer individuella, mindre enhetliga än det blir framåt sent tjugotal och vidare då man hade kommit igång på allvar med seriebyggande och prefab.

Länsmuseet har en del information här. Titta framför allt på "Villor och egnahem 1890-1910-tal" och underrubrikerna som kommer fram där.

Vi letade hus i Stockholmsområdet för några år sen och jag tyckte att 10-talarna var rätt roliga i o m att det är en rätt brokig samling jämfört med senare årtionden. Det är ofta spännande att försöka lista ut hur planlösningen har varit. De här stadsvillorna har t ex ibland haft arbetskök med separat matsal. Då finns det ibland även serveringsgång och jungfrukammare om det är litet större villor. Tvåplansvillor kan å andra sidan ha varit uppdelade i två lägenheter, det är inte heller så ovanligt.

6.    länk #6
    Anders_Roslagens avatar
    Senior medlem Medlem: Mar 2006
    Län: Stockholms

Tycker nog att den nationalromntiska stilen slår igenom på många plan, men ta mig nu för det jag är "en intresserad amatör". Färgsättning av kakelugnar (som påminner om de handslagna kakelugnarna). Även listverk och paneler kan nämnas, fjällpanelen är väl ett hyggligt exempel på vad man ville eftersträva. Man var kanske inte ute efter att exakt efterapa tidigare arkitektur utan blev ofta kraftfullare, kanske fantasifullare än sina tidigare utryck. Detta mynnar naturligt i att man stramar åt svångremmen kring vad som anses vara god smak på typiskt svenskt vis (och därigenom övergår i nyklassisismen). De flesta 10-talsvillorna jag varit i har haft korsplan och inte sällan varit uppdelad i 2 lägenheter planvis om byggnaden tillåter det. Därav ligger skorstensstocken ofta centralt i huset och "tvingar" trappen (om den finns) ofta mot ytterväggarna. Man hängde ofta på små utbyggnader av olika slag vilket jag (i min amatörtolkning) dock vill referera bakåt till schweizerstilen. Om man tar kända offentliga byggnader skulle vilja säga att Stockholms Stadion är ett utmärkt exempel på 10-talets lite överdramatiserade stil och (kanske lite före sin tid) Zorngården i Mora, som även om huset är äldre byggts om rejält under tidsperioden. Det roliga är att man i detta hus kan hitta moderna påfund som kök, badrum och centralvärme mm. frågor som moderna byggnadsvårdaren brottas med (de had även Moras första telefon om jag inte missminner mig). Nu skall sägas att Zorn var ofantligt rik med tidens mått mätt och kanske därförinte helt representativ i en förortsvilla (men modemässigt är det klockrent för tidsperioden). Vill du ha något att se så kanske Hallwylska palatset kan vara något. Tror att det lämnades helt orört efter en donation och att det lämnades kring 1920. Därav är ju stilen som interiört berörs (kåken är äldre om man får kalla palatset det) vara något för dig...

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01