Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #31
    Sophies avatar
    Senior medlem Medlem: Nov 2005
    Län: Kronoberg

Tyresö: Jag kan ärligt säga att jag inte är ett dugg nyfiken på i vilken bransch du är och jag vet inte riktigt var du har fått det ifrån. Den enda anledningen till att det skulle vara intressant i den här tråden är ju för att veta om dina kunskaper faktiskt är äkta eller inte.

Jag kan inte riktigt förstå meningen med att ljuga om en sån sak för att stärka sin sakfråga... hur hjälper det trådstartaren som du vgerkar vara intresserad av att göra?

Jag behöver inte ha en uppfattning om dig, jag förutsätter att du skriver för att hjälpa för det gör iallafall jag. Därför hamnar du också i rampljuset eftersom jag anser att dina åtgärder snarare är att stjälpa än att hjälpa någon med trådskaparens problem som skriver under delforumet byggnadsvård.

Octavianus: Du har en mullbänk, den behöver du inte nödvändigtvis åtgärda med att ta upp alla golv, detta har jag föreslagit. Jag har inte testat själv och vet således inte om det fungerar men det är ett tips som jag själv fått. Det är ett mindre ingrepp för huset och kan du tänka dig ett gammalt hus utan golvvärme så är det kanske en möjlig väg att gå. En fördel med att ha kvar väggradiatorer i ett gammalt hus (under förutsättning att de sitter under fönstren) är att de faktiskt hindrar en hel del kallras och de gör att den upplevda temperaturen i rummet blir högre än om man värmer golvet enbart. Nu vet jag inte om du har något vattenburet värmesystem idag i huset men har du det så kan du komma långt bara på det.

Som Avemo skriver måste det inte bli ett problem att du inte eldar men grunden blir kallare och det KAN bli fukt då. Det är ju annars ganska trevligt att elda...
    Senast redigerad av Sophie 2010-11-29 20:50
    Ekenäs Gård - http://www.ekenasgard.wordpress.com Vår gamla gård!

Södergården - http://www.sodergarden.wordpress.com Där vi bor idag!

2.    länk #32
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2007
    Län: -

Jag har visserligen inte mullbänk som TS, men krypgrund från 1800-talet. Mina golv är inte kallare än att jag kan knalla runt i strumplästen även vintertid. Långt ifrån iskalla, alltså. Allt är inte svart eller vitt.

TS: Kolla med byggnadsantikvarierna på ditt länsmuseum. De kan ofta göra gratis hembesök och tipsa om litteratur och hantverkare.

3.    länk #33
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2007
    Län: -

Jag råkade visst blanda ihop Sophie och strumpa i mitt första inlägg (#6). Förlåt, Sophie.

4.    länk #34
    Banned Medlem: Sep 2010
    Län: Stockholm

[QUOTE=Sophie;1200860]Tyresö: Jag kan ärligt säga att jag inte är ett dugg nyfiken på i vilken bransch du är och jag vet inte riktigt var du har fått det ifrån. Den enda anledningen till att det skulle vara intressant i den här tråden är ju för att veta om dina kunskaper faktiskt är äkta eller inte.

Jag kan inte riktigt förstå meningen med att ljuga om en sån sak för att stärka sin sakfråga... hur hjälper det trådstartaren som du vgerkar vara intresserad av att göra?

Jag behöver inte ha en uppfattning om dig, jag förutsätter att du skriver för att hjälpa för det gör iallafall jag. Därför hamnar du också i rampljuset eftersom jag anser att dina åtgärder snarare är att stjälpa än att hjälpa någon med trådskaparens problem som skriver under delforumet byggnadsvård.

QUOTE]

No hard feeling......

5.    länk #35
    gafsans avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Dalarna

Jag har svarat på tråden och kommenterat min syn på mullbänken, som f.ö verkar vara i gott skick, och är liksom Sophie intresserad av om dina kunskaper är äkta. När man renoverar enligt byggnadsvårdsprinciper så möter man otroligt många som ska tala om för en hur man skall gå till väga. Många gånger är det "automatiska" svar som inte grundar sig på hur huset faktiskt ser ut och hur ägarna vill ha det när det är klart. Därför är diskussioner naturliga för en byggnadsvårdare.

Grunder i gamla hus är viktiga. Framförallt om man ändrar funktioner i rummen och värmer upp hela hus som aldrig haft åretom värme. Tilläggsisolering av väggar är ett annat hett och kärt ämne. Så välkommen till rampljuset.

6.    länk #36
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2005

Tyresö (och alla andra förstås) borde titta på K special som pågår just nu

http://svt.se/2.119777/k_special?lid...ink&from=tabla

för att få lite mer känsla för vad som är bra för ett gammalt hus

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01