Junior medlem
Medlem: Aug 2008
Län: Örebro
Kakelugn - ineldning mellan varven?
Efter att ha varit borta i ett par dagar var det friska 13 grader inne igår. Jag tände en försiktig brasas i ena kakelugnen, men jag undrar hur länge det INTE får gå mellan brasorna innan man måste "elda in" ugnen igen? Det bästa är ju kontinuerlig eldning men det går inte att uppehålla om man vill vara lite social utanför hemmet...
Junior medlem
Medlem: Apr 2009
Län: Jönköpings län
Man ska ju alltid elda lite och försiktigt i sin kakelugn, oavsett förutsättningar. Därför förstår jag inte riktigt frågan "elda in igen"??? (Och då kan man ju undra varför jag svarar, haha). Men elda med kanske totalt 2 inlägg, strypt spjäll så lågan "brinner som ett stearinljus". När det brunnit ut stängs spjället helt. Och så gör man alltid, oavsett om man eldade dagen innan eller inte.
Jag tror heller inte många eldar precis varenda dag så länge man inte har sin kakelugn som huvudsaklig värmekälla. Hemma hos min "personliga kakelugnsmakare" (= min far):-) eldas lite nu och då, inte varje dag och inte i alla kakelugnar samtidigt.
Junior medlem
I vårt lilla hus är kakelugnarna just huvudsaklig värmekälla och därför vill vi vara extra rädda om dem. Vi eldar två brasor varje dag vi kan och förhoppningsvis tillräckligt lugnt.
Min fråga väcktes efter att vår kakelugnsmakare som satte upp ugnarna, har sagt att man ska elda in ugnen successivt efter att den har murats upp eller stått oanvänd en tid. Jag antar att syftet är att inte chocka ugnen med värme för snabbt.
Så därför undrar jag om man ska vara extra försiktig när ugnen har stått oanvänd typ ett par dagar eller en vecka.
Junior medlem
Medlem: Apr 2009
Län: Jönköpings län
Jag har inte hört det där om den har stått oanvänd en tid (men så kan det kanske vara). Men efter uppsättning är det bra att smyga igång eldandet, men då har det ju med torkningen att göra. Era ugnar är ju redan helt torra.
Vi själva väntar och väntar på att kunna tända vår första kakelugnsbrasa. 3 mån torktid känns långt när man väntar på nåt gott:-)
Fullvärdig medlem
Medlem: May 2007
Län: Gävleborg
Rent spontant så tycker jag det inte borde göra så stor skillnad om ugnarnas utgångstemperatur är 13 grader eller kanske 40 grader (vilken temp brukar de ha om man eldar två gånger per dag?). Vill man vara försiktig kanske man kan elda den 3 gånger första dagen med lite mindre brasor istället.
Junior medlem
Strumpa: du har nog rätt... temperaturen på ytan blir från att man kan lägga handen på den till att det precis är för varmt för att man ska kunna göra det utan att känna obehag. Har faktiskt aldrig mätt temperaturen på ytan.
Senior medlem
Medlem: Mar 2006
Län: Stockholms
Är det nån som har ett tips för bättre vidhäftning av invändiga lerningen så tas det tacksamt emot, min lera håller nätt och jämt en vinter efter ordentlig stålborsterengöring/förvätning men skulle gärna se att den inte rasade ned mot säsongsslutet... Funderar på om ett hönsnät eller liknande skulle kunna underlätta för bättre vidhäftning samt ugöra det lättare att riva ur, men jag har som sagt inte nån större erfarenhet av vad som är vettigt och inte rent praktiskt än att jag vet effekten av sotfeta väggar och lera...