Fullvärdig medlem
Medlem: Jul 2004
Län: Dalarna
Blåser storm på vinden :)
Jag bor i ett hus med liggande timmer och på vinden blåser det storm när det tar i lite ute. Största anledningen till att det är så dragigt där uppe är att det är stora springor mellan den översta stocken och taket, på vissa ställen är det nästan 1cm springa.
Jag tänkte försöka täta de här springorna och undrar om jag ska använda vanligt lindrev eller tjärat lindrev? Kanske någon annan lösning!
Vanligt inifrån, tjärat utifrån antar jag. Spika en skyddande bräda utanpå kanske om den inte finns.
Har du vind på din vind kanske du vill sätta upp vindpapp för att lugna ner ventilationen lite.
Hur ser ditt hus ut då?
Vi tänker vara noggranna med tätningen mot taket då vi vill ha öppet till nock. Men utan synlig isolering/tätning inifrån.
Fullvärdig medlem
Medlem: Jul 2004
Län: Dalarna
hehe, huset är från tidigt 1900-tal och har efter några år fått ett andra hus påskarvat i vinkel. Jag har isolerat taket utvändigt och tänker också öppna upp till nock framöver.
Fullvärdig medlem
Medlem: Dec 2009
Län: Tokyo
Billigare med mossa (gratis i en skog nara dig), och miljovanligare. Har det hallit sa bra sa lange kan du ju atminstonde borja med lite mossa. Smacka pa lite lera innifran sa far du det tatt och bra.