Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Västra Götaland

Ta ner spiskåpa, väger massor...

Jag har en spiskåpa jag vill plocka ner. Det är ett gammalt kök på övervåningen vi ska göra om till badrum. Vedspisen är numera borta, fundamentet med. Kvar sitter en JÄTTESPISKÅPA. Den har flack vinkel, upp genom innertaket upp på vinden. Sen är murad mot skorstenen en lång bit upp. kanske nästan 2-3meter.

Hur tar man ner kåpan utan att skorstenen tar skada? Kanske svårt att säga utan bilder men min murare har tittat på det och ville INTE ta på sig ansvaret för det. Det såg svårt ut sa han och han har sett det mesta tror jag. Det är en skorsten gjord i gamla gråsten och bruk. Inte direkt stabil heller tyvärr.

Mitt önskemål är att kanske inte ta bort den helt utan endast det som syns i rummet och låta resten sitta kvar på vinden för där spelar den inte nån roll. Går det att växla av de nedersta 60cm och ta bort dem på nått bra sätt eller måste man plocka allt uppifrån?

Tacksam för tips...
    //Hilife

2.    länk #2
    Eld
    Senior medlem Medlem: Mar 2003
    Län: Stockholm

Går knappast att säga utan bilder.

3.    länk #3
    cheetah1
    Gäst
    Hur långt ner går den? Kakla in den och ha dusch under?

4.    länk #4
    Banned Medlem: Sep 2010
    Län: Stockholm

Hur långt ner går den? Kakla in den och ha dusch under?

Superbra idé. Då behåller man charmen i huset och återanvänder det gamla istället.
    Senast redigerad av Mr Handyman 2010-11-17 08:35

5.    länk #5
    gafsans avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Dalarna

På Stjärnsunds herrgård i Dalarna har man sparat en jättelik spiskåpa från det gamla övre köket när det blev modernt med badrum och monterat ett badkar under. Det är riktigt fränt

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Västra Götaland

Bra ide med dusch under men den är för låg, det är inte ståhöjd under tyvärr. Ja möjligen "därinne" i kåpan då men det är lite bök att ta sig dit, sen är det VÄLDIGT smutsigt åxå

Jag drog en slutsats om att den nog få sitta kvar. Av två orsaker. Jag ägnade en timme på vinden åt att undersöka möjligheten att ta ner kåpan "uppifrån" med tanke på att man inte vill börja riva underifrån med risk att få ett par ton skorsten i skallen. Jag skrev av mina möjligheter att göra den rivningen helt. Min murare ville som sagt inte heller. Det blir stället så att jag bygger ett badrumsskåp med pärlspont där vedspisen tidigare satt och bygger in kåpan för kommande generationer. På så vis kan nån annan i framtida släkt som tar över huset efter mig få möjlighet att bestämma kåpans öde. Kanske vill de återställa och göra kök där igen? Vem vet? Jag går vidare genom att bygga in kåpan iaf. Det är inte alltid det blir som man tänkt sig men man lär sig på vägen.

Tack för åsikterna.
    //Hilife

7.    länk #7
    Nykomling Medlem: Feb 2010
    Län: Västernorrland

Klokt beslut tycker jag!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01