Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    AstaSs avatar
    Senior medlem Medlem: Feb 2007

Lerbruk till kakelugn

Jag är på jakt efter lerbruk för att fixa till vår kakelugn. Det enda stället på nätet jag kan hitta är Gysinge och de tar 200 kr för 5 kg. Är det någon som vet något annat ställe där man kan köpa lerbruk?

2.    länk #2
    TorpAnderss avatar
    Senior medlem Medlem: Oct 2005

Jag beställde mina säckar via min lokale Beijer-Bygg handlare.
    ( En iofs. väldigt driven säljare som jobbade där)
    Dom tog det från en leverantör i Norra Västmanland men vet ej vilken.
    Kostade just ingenting heller,,,

Annars bör ju den närmast liggande kakelugnsrenoveraren/ murarfirma ha detta hemma.

3.    länk #3
    AstaSs avatar

Kakelugnsfirma har vi inte någon i närheten -men kanske någon murarfirma. Det får jag kolla upp. 200 kr för 5 kg tycker jag i alla fall känns väldigt dyrt.

4.    länk #4
    Senior medlem Medlem: Nov 2005

Typ en Eldabutik borde kunna ha.

5.    länk #5
    TorpAnderss avatar
    Senior medlem Medlem: Oct 2005

Mina 20kg säckar med lera kostade 82:-/st
    Till det kommer sanden, jag hade ett lass puts-sand liggandes som jag körde genom en sil för att få ner kornstorleken. Men det finns även tvättad sand i bygghandeln på 20kg säck för ca 75:-

(om man har lite rabatt)

Då är du nere i 1/5 av Gysinges priser.

Googla annars på kakelugnlera så hittar du flera sajter som säljer lera på nätet!

6.    länk #6
    lennys avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2008
    Län: Örebro

jag har köpt via Karl Hedins bygghandel, har för mig det var ungefär samma priser som torpanders fick från beijer. Samma där att den blandas med sand.

7.    länk #7
    Senior medlem Medlem: Sep 2005

Kolla lergrossiter som säljer till krukmakare och dyligt (detta har förövrigt varit uppe massor av ggr här så sök så jittar du bra tips). Köpte via en sådann grossit och jag behövde iförsig bara 5 kg men det kostade väll 40 spänn eller så + lite sand

8.    länk #8
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2007
    Län: Skåne

Jag handlade från lokala Optimera.

Först fick jag svaret "det har vi inte" (som nog egentligen betydde "det vet jag inte vad det är").

Sedan tog jag reda på att de kunde beställa det från Tegelmäster i Bara, då gick det utmärkt att ta hem det

/ Fredrik

9.    länk #9
    AstaSs avatar

Tack för olika svar. Ska kolla upp. Alltid bra att ha lite koll på vad man kan kräva av sina handlare på orten.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01