Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Apr 2010
    Län: värmland

ang murstock riva eller reparera?

hej. jag har planerat att börja renovera ett torp med 2 plan. det har 2st murstockar + ett friskluftsintag. i den ena murstocken finns det en spricka som glipar ca 1cm som är några decimeter lång på nedervåningen. det finns inget ''regnskydd'' över skorsstenarna så regnvattnet har regnat ner i skorstenen. sen har det varit grävlingar under torpet en tid som kan ha underminerat murstocken (sköt 2 stycken under grunden i somras). torpet är ett sk. ödestorp som inte har varit bebott sedan 70-talet troligen. så det jag undrar är om det går att reparera smidigt eller om det är lika bra att knacka ner och mura upp den ena eller båda? samt en liten ''snabbguide'' skulle uppskattas. jag kan knäppa lite bilder och lägga upp om det hjälper?

(jag är ny inom husrenovering så jag kanske skriver lite luddigt )

MVH

2.    länk #2
    gafsans avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Dalarna

Bilder underlättar. Om du river och bygger upp skorstenar kan det hända att du måste bygga med modern standard och då blir det stora murstockar... Man kan reparera det mesta och det är oftast en fördel i gamla hus.

3.    länk #3

ok tackar för svaret det har gått ett tag nu men jag har tyvärr inte hunnit knäppa några bilder pga, att jag har haft full upp med bilar bilmekaniker som jag är men det är ingen som vet hur man går tillväga när man murar om ''mitt'' i murstocken? så jag tycker det verkar logiskt så knackar man bort allt putsbruk och sedan börjar nedifrån och upp med att knacka lös en tegelsten i taget så tegelstenarna ovanför har något att vila tyngden på och sen lägga på murbruk på de ytorna som behövs på nya stenen sen ta nästa tegelsten osv.. men sen kommer man ju längst upp och då måste murbruk appliceras på fyra ytor och tryckas in emellan fyra stenar och där blir jag mest osäker på om det bara att lägga på lagomt mycket murbruk och skjuva in stenen och lägga på ny puts som tätar extra eller om det finns något annat knep?

4.    länk #4
    Forumgud Medlem: Aug 2005
    Län: Norrbotten

Att mura mitt på en "vägg" gör det lite bökigare att få dit rätt mängd bruk och att få tryck på stenarna, annars ingen skillnad. Man får helt enkelt jobba med en fogslev och trycka in bruk i fogen, snarare än att man kan lägga dit det innan stenen läggs på plats.

Ta loss ett hål så stort som du tänker dig behöva laga. Kratsa loss snarare än banka och slå, så håller befintlig mur som du inte ska göra om bättre. Lägg tegelstenarna i en (eller flera) vattenhinkar så att de får dra åt sig fukt. Vattna också rikligt på den befintliga muren. Du kommer att se att det suger mycket. Det behövs för att inte dessa ska suga allt vatten ur bruket innan det har hunnit brinna samman, då får man dålig eller ingen hållfasthet på bruket.

Val av bruk bör vara samma sort som muren redan är murad med sedan innan. I ett äldre torp skulle jag gissa på kalkbruk.

5.    länk #5

tackar exakt ett sånt svar jag var ute efter.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01