Hej,
Är i full färd med att lägga klinker i badrummet "Victorian floor tiles" från Byggfabriken.
Jag vill ha sk minimal fog mellan plattorna men undrar hur detta går till.. Lägger man på fri hand eller finns det nåt trick? Kakel-kryss o snöre finns ju bara ner till 2mm. 1mm finns inte!
Jag har åtminstone inte hittat.. nån som har?
Sen är det ett annat problem också plattorna är inte lika stora. Har köpt vita o röda för att lägga rutigt. Men de vita är ca 1mm större än de röda! Hur gör man då för att hålla reda på fogarna?
Han som hjälper mig vill använda 2mm kryss men jag tycker det blir för bred fog då
Eftersom de röda plattorna är ca 1 mm mindre än de vita kommer fogen att närma sig 2,5 mm runt dessa och det känns definitivt för brett för ett sådant golv.
finns det nån här som kan ge råd?
mvh J
Senast redigerad av njitnjau 2010-09-24 08:15Anledning: de vita var bara 1mm större inte 1,5..
Senior medlem
Medlem: Mar 2006
Län: Stockholms
Kanske kan gamla klassiska trävarianten av tandpetare vara något, tändsticka känns för tjock.
Annars är det nog en laser som gäller. Det viktiga är att stora plattan kommer i linje, den mindre anpassas sedan in, skulle nog lägga ut "en extra rad" av de större och sedan passa ned den mindre...
Om fogen har samma färg som den minsta plattan så försvinner denna millimeter något.