Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    bonniers avatar
    Senior medlem Medlem: Nov 2006
    Län: Östergötland

Proveldat gamla köksspisen, bara ryker in

Köksspisen (Katrineholm XXX nånting) i torpet har proveldats ett par gånger med dåligt resultat. Skorsten är sotad för nån månad sedan och eldningsförbudet på spisen togs bort. Enligt sotaren så skulle man värma upp skorstenen lite först genom att elda tidningspapper i ett ventilationshål under spisen, men även fast jag gör detta så ryker det in från spisen. Draget i spisen är inte heller något att hurra för, papper jag stoppar in i "vedfacket" har svårt att ta sig. Nåt spjäll finns inte till köksspisen (vad jag kan se??).

Vad är knepet? Vad gör jag för fel?

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: Aug 2008
    Län: Stockholm

Du kanske måste öppna ett fönster eller en dörr utåt så att det blir lite drag??

MVH Åsa

3.    länk #3
    v-gs avatar
    v-g
    Forumgud Medlem: Sep 2007
    Län: Västernorrlands

Blås genom med hårtork före så värmer du ju skorstenen lite samt ser om det öht går något igenom pannan.

Säkerställ att det verkligen är fri väg för röken det är lätt att sot från sotningen lagt sig i någon grubba och förhindrar rökens väg.

4.    länk #4
    Anders_Roslagens avatar
    Senior medlem Medlem: Mar 2006
    Län: Stockholms

Eller om du har en lucka högre upp på stocken där du kan peta in papper och elda för att skapa drag...
    Du tjänar även på att inte ha vedluckan helt stängd...

5.    länk #5
    bonniers avatar

Enda luckan som är på samma kanal som vedspisen är den som är under densamma...men jag får väl elda på lite mer ändå där först innan jag tänder på spisen. Är det brukligt att man behöver göra så jämt innan?

v-g: hur tänker du med hårtorken? På vad sätt ser man att det går nåt igenom pannan?

Åsa...torpet är så pass dragigt redan att det borde räcka och bli över tror f.ö. att senast jag provade elda så var dörren öppen.

Kan det hjälpa att elda på i öppna spisen först och värma upp skorstenen på det sättet, om det nu är det som är problemet?

6.    länk #6
    GzOs avatar
    GzO
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2008
    Ålder: 31
    Län: Västra Finlands län
    Blogginlägg: 3

På hösten tenderar de att vara lite svårstartade, men det brukar nog ge sig. Elda försiktigt (lite åt gången) med en hel del tidningspapper.
    .
    Volvo [ _ ], Villa [ X ], Vovve [ _ ]

7.    länk #7
    v-gs avatar
    v-g
    Forumgud Medlem: Sep 2007
    Län: Västernorrlands

Jag menar täta så gått det går runt luftintage-t/n och låt hårtorken blåsa genom pannan/skorstenen.

Det kan vara segt som fasen att få igång en panna när allt är kallt.

Kolla så det ryker något på utsidan, gör det inte det så är något obra.

8.    länk #8
    Per_Ns avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2007
    Län: Stockholm
    Blogginlägg: 3

Hade tidigare att göra med en sällsynt trögstartad järnspis, som krävde brinnande t-röd (i mazarinformar) både i sotluckor och ovanpå ugnen sådär en halvtimme före eldning. Därefter eldades tidningspapper för brinnande (!) livet i sotluckan ytterligare en stund. Sedan gick det att elda - ibland.

Numera äger jag en järnspis som snällt går igång på första försöket. Så det varierar ju...

...men har du kollat så att du inte glömt något spjäll eller kanske öppnat storspjället i murstocken istället för det som hör till järnspisen? Det där brukar inte alltid vara helt självklart, tycker jag.
    Skogshill - Sekelskiftestorp i Roslagen.

9.    länk #9
    Matti_75s avatar
    Senior medlem Medlem: Jun 2010
    Län: Örebro

Sota i kröken mellan skorsten och spis. Tänd sedan i spisen samtidigt som du stoppar in tidnings papper indränkt i tändvätska i luckan under ugnen. Brukar funka i dom flesta fall. Du har ingen huv eller dylikt på skorstenen som kan försämra draget.

10.    länk #10
    Senior medlem Medlem: Apr 2005

Kolla inuti att det inte har blivit "gardiner" av sot som effektivt stänger draget.

11.    länk #11
    bonniers avatar

Jag får göra lite nya försök nästa gång på torpet, troligtvis nästkommande helg, skall försöka komma ihåg alla råd.

matti: jo huv finns på skorstenen sedan något år tillbaks, efter att det regnat in den vägen. Den är inte ivägen när vi eldar i öppna spisen iaf. Men om allt annat misslyckas så kanske jag provar att montera bort den.

12.    länk #12
    AstaSs avatar
    Senior medlem Medlem: Feb 2007

Ett tips är också att istället för att elda tidningspapper ställa in ett gäng värmeljus eller en marschall eller något dylikt. Så står det och värmer länge utan att du behöver göra något själv.

13.    länk #13
    Forumgud Medlem: Jan 2005

+1 på Värmeljus
    Värmeljus tar bort kallproppen utmärkt, ett annat knep är att dränka mariekex i T-röd på en assiett och vänta till kexet har sugit upp vätskan, brinner långsamt och fint - luktar gott också

14.    länk #14
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2005

När jag hade samma problem så visade det sig tillslut att det hade sotat igen i spisen på ett ställe jag inte kom åt så det var knappt nåt drag alls. Så gör lite detektiv arbete och se vart du har drag ifall det är stop nånstans.

15.    länk #15
    Senior medlem Medlem: Aug 2008
    Län: Uppsala

En tom sardinburk med T-röd brukar jag använda i sotluckan. Kolla också så att eventuella sotluckor på själva murstocken sluter tätt.

Annars så kan det ändå vara så att draget går bakvägen genom skorstenen. Luft kan ta konstiga vägar. Vi har så på köksspisen i vårt fritidshus. När vi kommer upp och ska tända spisen öppnar jag dörr eller fönster direkt efter att jag tänt. Det går 2-3 sekunder och säger sedan WOOOSH och så är det världens drag. Och vårat hus är defintivt inte tätt på något sett. Men det räcker alltså inte när murstocken är kall och luften av någon anledning går bakvägen.
    ---------------------------------------------------------------------------
    Han fastighetsförvaltare, hon arkitekt.
    Bor i lägenehet men har nyss köpt fritidshus.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01