Har ett gästhus byggt 1994. Torpargrund. Två små ventiler, varav den ena verkar ha varit hyffsat blockerad av byggnation på baksidan.
När vi flyttade gästhuset noterade vi fukt i mitten av trossbotten och beslöt att byta ut golvet.
Nu när vi rivit upp allt var det som sagt fuktskador i mitten av trossbotten, men även några svampar och vitt ludd över trossbotten (som bestod av typ furu-panel underst, sedan vindpapp, isolering och sedan massivt furugolv). På ett av ställena var det lite större område med vitt, som ser ut som en svamp..
Se bilderna. Jag har sökt på hussvamp och de flesta bilder på hussvamp ser ju inte alls ut som det vi har. Men jag blir orolig ändå...
När man läser om hussvamp så verkar det ju vara en snabbväxande svamp som snabbt tar över, men det här gästhuset har stått sedan 1994 och då borde det väl har varit svamp precis överallt vid det här laget?
Golvbjälkarna är fina ute i hörnen, ingen fukt/svamp där, det är koncentrerat till mitten av huset (ca 1-2 kvm) som är totalt 3,5x3,5 meter.
Kan någon ge en bra bedömning om detta rör sig om hussvamp?
Fullvärdig medlem
Medlem: Aug 2007
Län: östergötland
nä det ser inte ut som hussvamp - snarare som en "vanlig" svamp - skivling som fått fäste. mycelet sprider sig ordentlig även för en vanlig svamp. Ta bort kontaminerat trä, mögeltvätta, ta bort orsaken till att det blir blött och - ät inte svampen :-)
Senior medlem
Medlem: Nov 2008
Län: Skåne
Det ser inte ut att vara varken husvamp eller äkta hussvamp. Någon form av åtgärd behövs säkert men jag skulle nog inte känna någon panik i detta fall.
Vi hade värre än så under vårt f d badrum. Massor med fruktkroppar - rena odlingen. Mannen från Anticimex var lite fascinerad och tiog fram kameran.
Men inte svårt att sanera - ta bort angripet virke och låt torka upp.
Sen ska det vara ok, men Anticimex vill förstås komma dit och sanera med Boracol för en bra slant. Ditt val.
Det är ändå befogat att ta dit en expert för en bättre bedömning.
Hussvamp är unik i sin otrevlighet, andra svampar är rätt beskedliga.