Håller på med totalt utbyte av golv i kammaren. Har bytt alla golvreglar och ska lägga i mineralull som isolering. Sedan lägga nytt spontat furugolv som jag behandlar
Ska det vara en minimal luftspalt mellan golv o vägg så att luft kan cirkulera?
Har fått olika bud, bla att det var så förr men funderar på om det inte blir kalldrag då....
Byter ju golvet och isolerar för att få det varmare. Var bara 4+ grader på stora delar av golvet i vintras när det var som kallast. Bor i ett gammalt torp.
Nykomling
Medlem: May 2009
Län: Västra Götaland
Hej Renée !
Jag vet inte vad du menar med luftspalt mellan golv och vägg.
När man isolerar golv är viktigt att det blir tätt ända upp till golvbrädorna annars kan det bli drag och vindtäta med ett godkänt vindmaterial mot ytterdel.
Du skrev att du bor i ett gammalt torp, uppvärmningen kanske sker nån slags kamin eller kakelugn då det går åt mycket luft för att inte få tjuvdrag, bör man reglera luften genom ventiler. Annars kan du få kalla golv, drag vid fönster.
Jag vet inte vad du menar med luftspalt mellan golv och vägg.
När man isolerar golv är viktigt att det blir tätt ända upp till golvbrädorna annars kan det bli drag och vindtäta med ett godkänt vindmaterial mot ytterdel.
Du skrev att du bor i ett gammalt torp, uppvärmningen kanske sker nån slags kamin eller kakelugn då det går åt mycket luft för att inte få tjuvdrag, bör man reglera luften genom ventiler. Annars kan du få kalla golv, drag vid fönster.
Hej Willy!
Gör ordentligt tätt upp till golvbrädorna o lägger vindpapp mot ytterdel.
Luftspalt golv o vägg var menat att det mot väggen sparas nån halv cm rakt ner till torpargrunden så luft kan gå upp o ner där ..
Tack för din hjälp, förstår nu mer med din förklaring varför det drar så mycket i torpet. Har bara lilla självdraget på skorstenen - en liten fyrkantig lucka ovanför spisen som bara kan vara liiite på glänt. Uppvärmningen är med vedspisen, har stödelement i kammaren o det har gått för fullt tidigare.
Blir att sätta väggventil i köket o kammaren och parallellt med det nya golvet borde det bli bättre.
Senior medlem
Medlem: Mar 2006
Län: Stockholms
Hej, vet inte om du eller jag missuppfattat frågan. Det skall vara ett avstånd så att golvet kan röra sig, inte så att luft kan cirkulera. Mitt förslag är att du drar upp pappen/vindskyddet något på väggen (täcks ju av listerna) och lämnar en "glipa" mellan golv och vägg så slipper du drag.
Hej, vet inte om du eller jag missuppfattat frågan. Det skall vara ett avstånd så att golvet kan röra sig, inte så att luft kan cirkulera. Mitt förslag är att du drar upp pappen/vindskyddet något på väggen (täcks ju av listerna) och lämnar en "glipa" mellan golv och vägg så slipper du drag.