Elarbetsansvarig
m.m.
|
2010-08-15, 19:35
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: jan 2010
Län: Stockholm
|
Egentligt byggnadsår på gammalt hus
Ni som har gamla hus - hur bär man sig åt för att ta reda på det egentliga byggnadsåret? Vi har ett hus byggt runt 1900, som så många andra, har 1909 angivet som byggnadsår. Men som alla på det här delforumet vet så är 1909 det årtal som angavs om man 1909, när man började föra register, inte visste vilket år huset verkligen var byggt.
Kan kommunen trots allt ha några papper som talar om när huset är byggt? Eller är det för långt tillbaka i tiden? Vart skall man vända sig? |
|
2010-08-15, 22:29
|
|
|
Senior medlem
Medlem: mar 2006
Län: Stockholms
|
Prova Lantmäteriet i första hand. Dels vad dom har för uppgifter om huset och dels deras historiska kartor över området. Har du riktig tur kanske Länsmuseumet vet något eller har något gammalt foto. Annars kan du försöka datera genom den konstruktion som finns i huset, även om det är osäker metod så kanske du kan ringa in ett intervall kring tiden då huset byggdes. Jag har exempelvis lyckats datera en kakelugn som skall ha stått på plats från första ägaren som är av 1899 år modell. Huset finns på karta 1910 och 1902 men inte 1885. Utöver så finns huset på vykort från 30-40-talet... Förra ägaren tippade på 1887 men jag tror nog det är lite önsketänk och eventuellt pågrund av att det finns äldre listverk på ovanvåning (kanske återanvänt från en backstuga som fanns på fastigheten ungefär fram till tiden för uppförandet av min kåk)...
|
|
2010-08-15, 23:09
|
|
|
Nykomling
Medlem: sep 2006
Län: Västra Götaland
|
Alla kan inte ha samma tur som jag. När jag köpte huset lämnade förra ägaren över en zinklåda med handlingar. Köpebrev på tomten från 1904. Fullständig räkenskap över husbygget med noteringar om hur mycket som betalades ut till murare, snickare etc samt material under 1905. Flertal fotografier från de första 15 åren. Samtliga ombyggnader sedan 30-talet finns dokumenterade med ritningar. Självklart fyller jag på med kopior på allt jag ändrar. Frågan är om man ska lämna det till stadsmuseet eller nästa ägare den dag man säljer, åtminstone kopior.
|
|
2010-08-16, 08:38
|
|
|
Fullvärdig medlem
|
Tyvärr är det mesta av den gamla interiören utriven, fast vedspis och bakugn är kvar. Hur bar du dig åt för att datera kakelugnen? Fast med vedspisar är det väl så att de inte nödvändigtvis fanns från början utan installerades när moderniteten kom till byn. På 1800-talet hade man ju öppen eldstad. Tror inte vår vedspis är från 1900 i alla fall. Kanske 1915-1920. Det finns några originallister kvar och en spegeldörr. Ganska speciell profil på fodret till denna. Kan det ge någon ledning? Finns det något annat byggnadsmässigt som kan ge ledning? Läste i någon tråd här på forumet tror jag att man ibland ristade in årtalet någonstans på stommen (det är ett dubbelhus med timmerstomme). |
|
2010-08-16, 08:44
|
|
|
Fullvärdig medlem
|
|
|
2010-08-16, 11:17
|
|
|
Senior medlem
|
Köpt en bok som försökt samla alla Svenska fabrikstillverkade kakelugnar... Dessutom har jag en granne som bott länge på där jag bor och som väl kände "Sally" (som huset är döpt efter), änkan till första familjen som bodde i huset och som vägrade dö... Dock har jag ine lyckats få husets uppförandedatering genom denne... Men jag vet att kakelugnen kom med ångbåten och transporterades med hästkärra till platsen. Har du en ugn kan du ju PM:a en eller ett par bilder så kan jag kolla vad jag hittar...
Tovan: Vilken högtidsstund att gå igenom sådant material. Tycker nog att nästa ägare bör få del av informationenvoavsett om Länsmuseet är intresserat eller ej... |
|
2010-08-16, 11:43
|
|
|
Forumgud
Medlem: jan 2005
|
Om det handlar om betydligt äldre hus så kan man kolla baklänges i kyrkböckerna efter sitt husnamn.
Familjen var ju skriven i kyrkböckerna på en stuga så att prästen kunde komma på besök (folkbokföring) men det gäller ju att man vet "namnet" och inte dagens moderna "postlådeadress" |
|
2010-08-16, 22:53
|
|
|
Fullvärdig medlem
|
Kammade noll på Lantmäteriet. Kartorna som fanns var bara 3, generalstabskarta från 1844 samt ekonomiska kartor från 1969 och 1975. På generalstabskartan finns det ett hus i närheten av vårt men, som sagt, vår kåk fanns inte 1844. Vad gäller uppgifter om huset är det nog fick jag bara till svar att "När det gäller byggnader och uppgifter ang dessa är det kommunen man får vända sig till. Vi handhar uppgifter vad gäller tomten." Så frågan är vilken nämnd man skall vända sig till? |
|
2010-08-17, 02:54
|
|
|
Gudfader
Medlem: dec 2002
|
Huset har sålts ytterligare en gång till och handlingarna följde med min egen flytt. Har inte fått tag på nuvarande ägare för vidarebefordran till dem - men visst måste dessa följa med huset. |
|
2010-08-17, 21:25
|
|
|
Senior medlem
|
Oj, tror åldersristandet är väldigt lokaltförankrat. Har sett dateringar på murstockar och takstolar, kan även tänka mig andra ställen...
Kyrkböckerna är nog bra, hembygdsgårdar med, vilken kommunal nämnd vet jag inte, Det kan ju finnas lokala variationer på vem som handhar sådant, men bygg och miljökontoret heter det nog i min kommun numera... Du kanske även kan finna en bevarandeplan eller liknande kommunalt. I mitt fall finns lite litteratur som inte daterar mitt hus exakt men som hjälper till att tidsmässigt ringa in mitt hus. En person har lagt ned otrolig möda i min socken på att kronologiskt beskriva bygdens utveckling mellan olika tidsperioder. Kanske finns liknande att finna via något antikvariat... Även bygdeböcker kan ju ges ut då och då, kanhända kan lokala bibloteket hjälpa dig söka områdeshistorian... Men en annan datering jag lyckats med är när golvet lades om i stora delar av huset (1925-1926) eftersom det fanns tidningar från tiden i bjälklaget. Tidningar kan finnas lite varstans i huset. Har en del av uthusets redskapsdel "tapetserad" med tidningar ca 1kvm... En bra sida är Hålla hus, www.hallhus.se som har följande sida: http://www.hallahus.se/stilhistoria/...ng_av_hus.html Tapeter och korkmattor kanhända kan ge information men det är ett hästjobb att leta reda på. Har man orginaltapet kvar tror jag mig minnas att någon vänt sig till tapettillverkare för hjälp (kanske var det till http://www.limohandtryck.se/) Listverket i huset kanske kan säga lite, http://www.gysinge.nu/categories.php...i%2C-isolering men ger sällan något exakt. Om du tror att takteglet är orginal kan detta takteglel vara stämplat och gå att härleda någorlunda. Utgångstipset måste nog vara det mest lokala bruket. |
|
2010-08-18, 08:47
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: apr 2006
|
Har ett hus som enligt uppgift är från 1904. Jag håller på att renovera det och har hitta många tidningar som används för att hålla den lösa isoleringen (d.v.s. myrstack) på plats i vissa väggar. De äldsta dagstidningarna var från 1905. Sedan hittade jag många tidningar, bl.a. Vecko Revyn, från mitten av 40-talet. Och det stämmer väl rätt väl med alla trätex-skivor som verkar kommit på plats då.
Men vad gäller tapeter så är jag lite konfunderad. Jag har nämligen hittat många lager tapeter, understa lagret var lumppapp, under trätex-skivorna. Upp till 12 lager tapeter. Jag lade en tjock tapetkaka i vattenbad för att lösa upp limmet och se på tapeterna. Jag har tyvärr ingen koll på mönster och åldrar. Men jag tycker det är lite för många tapetlager som enligt mitt antagande kommit upp från 1904 till 1944. Dessutom är antalet tapetlager det väldigt ojämt fördelat, ibland bara ett par tapetlager och ibland jättemånga. Det har lett mig att misstänkta att de tjocka tapetlagren inte är original i huset, utan kommer från ett äldre hus. Sedan har man använt det för att få det lite jämnare på timmerväggarna, som vissa ytterväggar är av, innan man tapetserat ett nytt fint lager tapet. För inte kan man väl ha tapetserat om vart 3-4 år? |
|
2010-08-18, 09:38
|
|
|
Senior medlem
Medlem: nov 2005
Län: Kronoberg
|
Hur ofta man tapetserade om förr vet jag inte men vad jag har förstått gjorde man det väldigt mycket oftare än nu. Det blev ju ganska mycket smutsigare på väggarna av sot och annat förr och tapeterna vare inte så dyra så därför kan det mycket väl vara omtapetserat vart 3-4:e år.
2010-08-18, 09:50
|
|
|
Fullvärdig medlem
|
Kanske tapeterna kan ge ledning! Om inte annat för att se om man kan få tag i något som liknar originaltapeterna. Får prova med ett tapetbad. Lyckades du separera dina tapeter, sveaman?
Provar med att lägga upp några bilder, en på dörrfodret och en på själva dörren när jag ändå håller på. Går det att sia något om åldern, tro? Är inte fodrets profil lite speciell? |
|
2010-08-18, 10:33
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: apr 2006
|
dengroth:
Ja, jag lyckades separera tapeterna. 12 lager som sagt. De fick ligga i vattenbad i flera dagar innan det gick att få isär dem. Vattnet blev rätt brunaktigt så jag tror var det en del färg från tapeterna som också löstes upp. Tapeterna såg klarare ut när de satt ihop. |
|
Posta svar
Nytt ämne
|
| Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
| Ämnesverktyg | |
|
|