Egentligt byggnadsår på gammalt hus

Posta svar
Nytt ämne

Ämnesverktyg

2010-08-18, 11:11
Citera |  #16

Sophies avatar
Senior medlem

Medlem: nov 2005
Län: Kronoberg
Dengroth: finns det inte ridningspapper längst bak, Det är väldigt vanligt att det innerst sitter tidningar och där brukar man kunna hitta datum. I vårt hus som byggdes 1902 fanns tidningar från 1903 längst in mot timret.

Angående dina foder ser det ut som ett sekelskiftesfoder tycker jag, vilket inte ger er mer hjälp. Vi har nog likadana foder i vår hall och vårt hus ÄR byggt 1909.

Södergården - http://www.sodergarden.wordpress.com Där vi bor idag!

2010-08-18, 11:21
Citera |  #17

Fullvärdig medlem

Medlem: aug 2009
Län: Örebro
Vi har exakt samma dörrar, vet dock inte om de är från husets början men jag misstänker det. Vårat hus är från 1908.

2010-08-18, 15:21
Citera |  #18

dengroths avatar
Fullvärdig medlem

Medlem: jan 2010
Län: Stockholm
sveaman skrev:
dengroth:
Ja, jag lyckades separera tapeterna. 12 lager som sagt. De fick ligga i vattenbad i flera dagar innan det gick att få isär dem. Vattnet blev rätt brunaktigt så jag tror var det en del färg från tapeterna som också löstes upp. Tapeterna såg klarare ut när de satt ihop.
Ah, så det går alltså... Fast det är ju "lite" tråkigt om färgen försvinner. Hur ser tapeterna ut? Går det att urskilja mönstren eller ser man bara fragment?

Senast redigerad av dengroth 2010-08-18 15:36. Anledning: stavfel

2010-08-18, 15:34
Citera |  #19

dengroths avatar
Fullvärdig medlem

Sophie skrev:
Dengroth: finns det inte ridningspapper längst bak, Det är väldigt vanligt att det innerst sitter tidningar och där brukar man kunna hitta datum. I vårt hus som byggdes 1902 fanns tidningar från 1903 längst in mot timret.

Angående dina foder ser det ut som ett sekelskiftesfoder tycker jag, vilket inte ger er mer hjälp. Vi har nog likadana foder i vår hall och vårt hus ÄR byggt 1909.
Inga tidningar, bara tapeter och ev annan papp, men vi har bara hunnit titta i hallen än så länge. Hoppas det finns i något annat rum!

Ni har bredare foder och inte lika profilerade (tog en snabbtitt på Södergården), men det motsäger förstås inte att det är sekelskifte. När du säger sekelskiftesfoder - vilket tidsintervall räknar man med egentligen? 1890-1920?

2010-08-18, 17:39
Citera |  #20

Fullvärdig medlem

Medlem: apr 2006
dengroth skrev:
Ah, så det går alltså... Fast det är ju "lite" tråkigt om färgen försvinner. Hur ser tapeterna ut? Går det att urskilja mönstren eller ser man bara fragment?
På någon ljus tapet är det svårt att se vad det varit för mönster men i övrigt är de flesta tapeter rätt mustiga i färgerna så det går absolut att se vad det är för mönster. Det har bara blivit urvattnade, bokstavligt, så färgerna är inte lika klara längre. Kanske finns det andra sätt att separera tapeter, t.ex. med ånga, som inte vattnar ur färgerna lika mycket.

Bifogar en bild där man ser lagrena på väggen med dagstidning från 1907, sedan lumppapp och därefter tapeter.
Andra bilden tycker jag var cool med en Vecko Revy från 1944. Tyvärr rev jag sönder den i min ivrighet, den var lite spröd men helt hel innan jag började rycka och dra.

Dagstidningssidor från början på förra seklet har jag sparat. Det finns massor av roliga reklamannonser, kontaktannonser, och nyhetsartiklar som är värda att sparas. Har tänkt att klippa ur det roligaste och göra ett kollage att sätta upp på någon vägg. Ett guldkorn är nyheten om den rådiga jungfrun/pigan som inte räddes för en råtta trots att den bet henne i handen utan hon ströp den, men tyvärr måste två fingrar amputeras pga blodförgiftning. Helt underbart skrivet på gammeldags svenska.
forum/img_0577_liten.jpg  

forum/img_0579_liten.jpg  

2010-08-19, 15:02
Citera |  #21

dengroths avatar
Fullvärdig medlem

Kan detta verkligen stämma?

Hmmm... har fått svar från Riksarkivet ang ett utdrag ur fastighetsregistret som jag beställde för några dagar sedan. Enligt detta är en lagfart sökt 1916. Det måste väl vara fel eftersom 1909 är det officiella byggnadsåret. Och det var väl då man började föra register? Eller?

Det har bott folk i hus med vårt gårdsnamn sedan 1700-talet eller ännu tidigare. En herre har, för ca 15 år sedan, lagt ner ett stort jobb och kartlagt alla hus i den gamla bondbyn, många generationer tillbaka. "Vårt" hus har väl antagligen återuppförts mer än en gång sedan 1700-talet. Skulle 1916 alltså vara det år man återuppförde det nuvarande huset?

2010-08-19, 15:09
Citera |  #22

AstaSs avatar
Senior medlem

Medlem: feb 2007
Fattade inte riktigt om du hade kollat med kommunen? Vårt hus är från början av 1900-talet och de ursprungliga ritningarna fanns faktiskt hos kommunen. Det gav inte oss exakt byggnadsår, men det står helt klart att det är byggt i början av 1900-talet i alla fall. Mycket gammalt är borttaget, fast kakelugnarna är kvar, men jag har konstaterat att dörrar och annat är mer i stil med slutet av 1800-talet än början av 1900-talet så dörrar är sånt är inte så säkra tidsbärare alltid.
Men som sagt kolla med kommunen också.

2010-08-19, 15:19
Citera |  #23

dengroths avatar
Fullvärdig medlem

Nix, har inte kollat med kommunen än. Skall göra det.

Vilken grej att hitta originalritningarna! Då vet ni alltså vilket år de inkom?

2010-08-19, 15:34
Citera |  #24

AstaSs avatar
Senior medlem

Medlem: feb 2007
Nej - de är dessvärre inte så bra stämplade eller så. Jag tänkte inte på att fråga om det dock. Jag bara frågade efter alla ritningar som fanns. Fick då från ett antal olika år när de gjort ändringar, samt de första. De första är jättefina. Man ser huset som ett litet dockhus på vissa bilder. I källaren står t.ex. en tvätttunna och ryker.

2010-08-20, 18:38
Citera |  #25

Nykomling

Medlem: maj 2009
Län: Uppsala
Det väldigt seriösa sättet att åldersbestämma är ju att ta några borrkärnor från timret och skicka på en dendrokronologisk undersökning. Kostar dock några tusenlappar. Finns ett laboratorium vid Lunds universitet (http://www.geol.lu.se/dendro/). Sen finns förstås risken att man återanvänt timmer från tidigare hus, men man får ta flera prover och försöka hitta det timmer som verkar yngst.

Har läst att man ibland skrev in byggnadsåret på murstocken strax under taket. Tittat där?

Själva har vi också fått en hyfsad datering genom "tidningsmetoden". Hittade en tidning från 1898 i kutterspånet uppe på en av kattvindarna. Kan vara värt att gräva lite i spånen...

2010-08-20, 20:04
Citera |  #26

Fullvärdig medlem

Medlem: okt 2006
Vad är det för typ av hus?
Det nämns en by etc. och man får intrycket att beteckningen by är gammal, men frågan är: Har ditt hus med 'byn' att göra, dvs en by är en beteckning på minst två hemman, men är din fastighet ett sekelskiftesavstyckning där någon byggt en 'villa' , eller ett f.d. frälsehemman under ett säteri, med arrendatorer etc, eller ett f.d. kronohemman, dvs utarrenderat eller civilt/militärt boställe etc? Om något av de senare så ges källorna därefter. Hur som helst, om det ligger i stockholms län så är ett besök på SSA på kungsklippan en bra början, fråga personalen. Har någon nämnt SVAR, dvs http://www.svar.ra.se/? Där kan du t.ex. i vissa fall se folkbokföringsuppgifter (kyrkböcker) från ditt tidigaste kända lagfartsår och arbeta dig bakåt, för att se om huset/fastigheten har ett liv före privatägandet...dvs lagfart är något för privatpersoner. Detta kan även ge uppslag till slagning på inbyggarnas dödsbon, där ibland rums och inredningsbeskrivning kan finnas. Där finns även brandförsäkringar inkl. ritningar mm.

2010-08-21, 19:52
Citera |  #27

dengroths avatar
Fullvärdig medlem

Macarus skrev:
Det väldigt seriösa sättet att åldersbestämma är ju att ta några borrkärnor från timret och skicka på en dendrokronologisk undersökning. Kostar dock några tusenlappar. Finns ett laboratorium vid Lunds universitet (http://www.geol.lu.se/dendro/). Sen finns förstås risken att man återanvänt timmer från tidigare hus, men man får ta flera prover och försöka hitta det timmer som verkar yngst.

Har läst att man ibland skrev in byggnadsåret på murstocken strax under taket. Tittat där?

Själva har vi också fått en hyfsad datering genom "tidningsmetoden". Hittade en tidning från 1898 i kutterspånet uppe på en av kattvindarna. Kan vara värt att gräva lite i spånen...
Jag hoppas ju att kunna göra en åldersbestämning utan att behöva analysera timret. Det känns väl som en sista utväg. Å andra sidan vore det väldigt intressant att, efter att ha fått reda på byggåret på annat sätt, göra en dendrokronologisk undersökning och kunna konstatera hur gammal stommen var när den uppfördes! Har du gjort det själv, Macarus?

Jag rev skorstenen några varv under nocken andra året vi hade huset då den var utdömd av sotaren. Återuppförde den med originalstenarna men om byggnadsåret var skrivet i putsen så är det för evigt borta.

Tidningar skall jag absolut försöka gräva efter.

2010-08-21, 21:01
Citera |  #28

dengroths avatar
Fullvärdig medlem

Hermes skrev:
Vad är det för typ av hus?
Det nämns en by etc. och man får intrycket att beteckningen by är gammal, men frågan är: Har ditt hus med 'byn' att göra, dvs en by är en beteckning på minst två hemman, men är din fastighet ett sekelskiftesavstyckning där någon byggt en 'villa' , eller ett f.d. frälsehemman under ett säteri, med arrendatorer etc, eller ett f.d. kronohemman, dvs utarrenderat eller civilt/militärt boställe etc? Om något av de senare så ges källorna därefter. Hur som helst, om det ligger i stockholms län så är ett besök på SSA på kungsklippan en bra början, fråga personalen. Har någon nämnt SVAR, dvs http://www.svar.ra.se/? Där kan du t.ex. i vissa fall se folkbokföringsuppgifter (kyrkböcker) från ditt tidigaste kända lagfartsår och arbeta dig bakåt, för att se om huset/fastigheten har ett liv före privatägandet...dvs lagfart är något för privatpersoner. Detta kan även ge uppslag till slagning på inbyggarnas dödsbon, där ibland rums och inredningsbeskrivning kan finnas. Där finns även brandförsäkringar inkl. ritningar mm.
Det är en gammal gård, en av 10-talet gårdar i trakten = den gamla bondbyn. Faktum är att gården var en arrendegård på 1800-talet och 1900-talets första hälft, och ägdes av en stiftelse som också måste ha uppfört det nuvarande huset. Det måste också ha varit de som ansökte om lagfart 1916, så att lagfart bara vara för privatpersoner var åtminstone inte fallet då. Första privatägaren köpte gården 1947. Jodå, jag skall absolut höra med stiftelsen om de har några gamla papper liggande, har inte kommit till skott än.

2010-08-21, 21:32
Citera |  #29

Fullvärdig medlem

Medlem: sep 2007
Län: -
Eftersom det är en gård, så kanske den finns i någon av "gårdsböckerna" dvs Svenska gods och gårdar, Bygd och folk och ytterligare någon som jag inte minns förlag eller titel på. Där står ofta byggåret, inte bara för bostadshus utan även för ekonomibyggnader ibland. Finns ofta på biblioteken, Svenska gods och gårdar går dessutom att köpa på DVD.

2010-08-21, 21:50
Citera |  #30

dengroths avatar
Fullvärdig medlem

Har plöjt gårdsböckerna samt bygd och folk men den är inte med. Det var tydligen så att man fick betala dyrt för att få sin bild med i dessa böcker, så långt ifrån alla gårdar är med.
Posta svar
Nytt ämne

Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

annons
annons
annons
annons
Annons