Skriv svar Nytt ämne
  1. 2010-08-12 12:53
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: aug 2005
    244 inlägg

22 bilder

Svarta skalbaggar

Ingen byggnadsvårdsfråga men ändå. Jag bor i ett gammalt hus från början på 1900 talet.
    Har liggtimmer i väggar och sågspån som isolering i golv. Cellulosa ull i taket.
    Hittar nu en väldans massa svarta skalbaggar som ligger halvdöda på golven där hemma. De är ca 1,5cm långa. hur gör jag för att bli av med dessa? Är de obra för huset? Ligger de en massa larver å gnager på nå vitala delar av huset??

Mvh Calle

2. 2010-08-12 13:20
    Svara | #2

Fullvärdig medlem Medlem: jul 2009
    Skåne
    132 inlägg

9 bilder
    Har du foto på dem? Var på ett nybygge norröver i sommar där det fullkomligt kryllade av baggar,
    Anticimex har översikt av de vanligaste krypen, hittar du vad det är där?

Mvh,
    //H

3. 2010-08-12 13:38
    Svara | #3

Fullvärdig medlem Medlem: aug 2005
    244 inlägg

22 bilder
    Kikade där å tror de är den större mjölbaggen-. Å där verkar de ju inte som den är nått skade djur direkt

4. 2010-09-07 20:44
    Svara | #4

Nykomling Medlem: maj 2010
    skåne
    35 inlägg

Hej! Har också svarta skalbaggar i mitt hus.( Helsvarta, blanka) Enligt Anticimex var det mjölbaggar. Enligt killen som var här var de inte farliga för huset. Kolla på deras hemsida där finns bild på dem.

5. 2010-09-09 15:26
    Svara | #5

Fullvärdig medlem Medlem: aug 2009
    Skåne
    289 inlägg
    Gillad 16 gånger
    17 bilder
    Festliga baggar, jag hade såna också i somras i tusental.. vid en (och bara en) fönsternisch.
    Tittar man noga så var de svart-brun-fläckiga på "ryggen".
    Brukade dammsuga upp dem när de börjat närma sig hundratal i antalet, eller sopa bort dem.
    Senaste veckorna har de inte kommit så de har väl tagit slut, var de nu kom ifrån...
    Skånelänga från 1659/1830. Korsvirke, lertegel, faluröd panel. Många hål att stoppa pengar i!

6. 2010-09-13 20:35
    Svara | #6

Nykomling Medlem: feb 2010
    Västernorrland
    14 inlägg

Någon eller några år efter nybyggnation är det inte ovanligt att många blåsvarta skalbaggar kommer fram ur virket. De är betydligt större än mjölbaggar. De kan dock inte föröka sig i torrt virke så de försvinner snart.

7. 2010-09-17 17:44
    Svara | #7

Fullvärdig medlem Medlem: nov 2008
    västragötalands
    111 inlägg

som avdankad biolog blir man ju hispig så fort man hittar minsta lilla kryp i ett gammalt hus.. får det alltid till att bli de värsta sortens kryp.. nu orkar jag inte bry mig längre utan slänger dem i en burk och nästa sväng jag åker förbi stan slänger jag in burken hos anticimex så ringer de lite senare och lugnar ner mig... mjölbaggar har jag hittat massa av olika sorter och även beskyllt mina stackars stackmyror för att vara hästmyror..

Liknande ämnen

1. Svarta kabelclips
    av Iceman71 i forum El
  2. Vad är de här för skalbaggar
    av d-sajn i forum Trädgård allmänt
  3. Svarta utemöbler i trä
    av Trampe i forum Altan & uteplats
  4. Svarta vitvaror!!
    av BoAsa i forum Kök