Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Apr 2007
    Län: Halland

Gamalt hus - Ny gavlespets

Hej alla

Jag är lycklig ägare av en gård med ett bostadshus från 1928. Huset är i bra skick. Det är nu dags att byta ut den östra gavlespetsen (panlel och isolering), den västra är redan bytt.

Jag vet att det finns många hypoteser angående isolering av gamla hus, även här på forumet. Jag har valt min linje - när jag renoverar huset försöker jag efterlikna dess ursprung. Självdrag är, t ex, självklart.

Jag avser byta panel utifrån, hoppa över all plast, och lägga vindpapp. Hur tjockt tycker ni att jag skall isolera?

Den nuvarande "isoleringen" består av panel,trasig vindpapp, regelverk med luft, plankvägg, tretex. Vid ostlig vind drar det mycket kalluft från fodren kring fönter och balkongdörr.

Svaret finns säkert i någon tidigare tråd, men efter att ha letat 5 kvällar hittar jag inte rätt tråd. Någon klokare - Help!

2.    länk #2
    dengroths avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2010
    Län: Stockholm

Om jag förstår dig rätt avser du alltså att inte isolera på utsidan, utan bara vindpapp? Ett råd skulle vara att isolera och vindskydda samtidigt, med cellplast. Läs tex här:

http://www.thermisol.se/pdf/yttervag...latt_okt02.pdf

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2007

Vad ska du isolera med? Skippar du plasten så måste välja rätt isolering ex linull eller kutterspån, så det inte blir några nya problem.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen