Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Mar 2010
    Län: Stockholm

Tillbyggnad glasveranda på parstuga

Önskar åsikter om hur vår tillbyggnad/glasveranda ska utformas. Bifogar bilder. Den gamla obrukbara och ruttna nuvarande "gammelentren",används ej längre, ska bort. Huset är en gammal parstuga med timmerstomme.

Vår tanke är att bygga en glasveranda där längd 5 m. Ca 2,5 m djupt. Husets längd är 13 gånger 5. Den ska användas som ett tv rum nu, senare när några tonåringar flyttat ska det bli en matplats. Observara de små söta ögonen på var sida om den nuv. De ska sitta kvar men blir efter tillbyggnad inne istället.

Frågor som jag önskar lite reflektioner på är:
    Utformning av tak? Skärm/keps som nu? Observera att väggen, på huset, är väldigt låg... kommer att bli lågt i tak längst fram på glasverandan? Eller..? Valmat tak(heter det så)? Samma problem som ovan? Alla jag sett börjar på väggen. I vårt fall ingen vägg. Sadel tak? Blir det inte väldigt flackt? Hur ska jag tänka??
    Fönster? Ja placering och storlek samt utformning..... Det finns ju miljoner olika. Nya fönster har vi tänkt oss.
    Storlek? Något man ska tänka på där? Längd 5 m är för att de små ögonen ska få leva vidare, fast inne då... Djupet? Hur tänka för att harmonisera med resten...huset är ju bara 5 m brett.

Jag kanske är under fel forum men skicka mej då rätt. Är nykomling. Och JA jag vet att det är betongpannor på taket.

Och nu upptäcker jag att jag inte vet hur man lägger in en bild.... Ska klura på det. Lägger in min fråga så länge.

Nu kanske!
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	entren.jpg
Visningar:	39
Storlek:	53.4 KB
ID:	38152  

Namn:	entren-snett.jpg
Visningar:	20
Storlek:	68.2 KB
ID:	38153  

Namn:	ett.jpg
Visningar:	25
Storlek:	72.9 KB
ID:	38154  

Namn:	tva.jpg
Visningar:	36
Storlek:	78.2 KB
ID:	38155  

Namn:	bortresidan.jpg
Visningar:	23
Storlek:	55.9 KB
ID:	38156  

Senast redigerad av lillathyra 2010-04-19 11:30

2.    länk #2

3.    länk #3

Ingen??

4.    länk #4
    gafsans avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Dalarna

Alltid knepigt med låg takhöjd. Tål att tänkas på. Du får nog bryta igenom taket på huset för att få till taket på verandan, annars blir det mycket keps. Varför byta fönster??? Dom ser ut att vara riktigt fina. Dom små ögonen är däremot jättenya och en byggnadsvårdare skulle nog inte sakna som om dom inte tillför något i årsringarna i huset förståss.

5.    länk #5
    Anders_Roslagens avatar
    Senior medlem Medlem: Mar 2006
    Län: Stockholms

kolla på Vad blir det för mat så har du en variant som inte kräver så mycket taklutning

6.    länk #6

Varför byta fönster? Jo vi ska ju bygga större, de är enkelglas, farstun är helt oisolerad i nulägen samt felbyggd, på plattan så att säga, så vatten rinner längs ytterväggen in.... De små rutorna är de enda fönsterglasen som är riktigt gamla på detta bygge.
    Ska jag tolka det som om du tycker att ett kepstak är mest passande? Om man ska bryta genom taket...hur kommer det se ut? Har liksom ingen bild i huvudet...har sökt på nätet som en tok för att hitta något.

Bifogar ex på mina olika alternativ. Enbart takstilen menar jag.Fast ändå inte identiska med mitt hus givetvis, mer för att visa vad jag menar. Förlåt för lån av bilder, ni fotografer.

7.    länk #7

"kolla på Vad blir det för mat så har du en variant som inte kräver så mycket taklutning"

Va? Vad menar du? Vart ska jag titta?

8.    länk #8
    Anders_Roslagens avatar

Den verandan som finns på Per Morbergs hem (som brukar vara med i "Vad blir det för mat") ser lite ut som utbyggnaden på gula huset ovan. Riktigt vacker utbyggnad... har inte googlat, kanske går det att hitta en bild nån stans, men det är ett plåttak med låg lutning som bör gå att få in under taket på typ din parstuga...

9.    länk #9

Å jag söker....näe jag hittar inte hans hus. Bara snabba suddiga bilder. Men jag kanske får knata till biblioteket och se om den är med i hans bok?

10.    länk #10
    gafsans avatar

Har du inte innanfönster? Då förstår jag om du funderar på nya fönster, men att de små skulle vara gamla fattar jag inte riktigt... Vi har byggt veranda/farstu med svagt lutande tak. Jag förstår vad du menar med dina bifogade (lånade) bilder, men om du jämför höjden i livet på ditt hus och dom husen så är det står skillnad i höjd. Ni har ett ganska skapligt sadeltak med lutning. HUr ska ni bygga ut resten?

11.    länk #11

Nä inga innanfönster i gammelentren. Vi tänkte bygga ut 5 m långt och ca 2,5 m djupt mitt på huset ( där den gamla står). Så de små gluggarna kommer på väggen inne. Det ska var en större öppning där, i innerväggen, men gluggarna får vara kvar för det löper el och sånt sa gubben. Ja det går inte att jämföra de husen på bilderna med mitt, det var mer för att visa typen av tak.

gafsan: Kan du inte visa ditt tak så jag får se? Blri nyfiken. Är osäker på hur mkt lutning man ska ha. Beror säkert på val av tak förstår jag men... HJälp

12.    länk #12
    gafsans avatar

Jag trodde att du menade fönstren i själva huset
    Vi gjorde ny farstu för att få varmfarstu. Undervåningen är bara två meter och dessutom hade vi en knepig trappa som mynnar i farstun. Här är en bild på modellen jag gjorde innan bygget. Det är jättebra att göra en modell får att få koll på knepiga lösningar. Vi är inte klara med allt fasadjobb och fodringen runt dörren och bräda nedanför plåttaket som inte syns för snön!
    [/IMG]

Namn:	DSC_0059.jpg
Visningar:	20
Storlek:	23.5 KB
ID:	38186  

Namn:	februari013.jpg
Visningar:	44
Storlek:	38.0 KB
ID:	38187  

Senast redigerad av gafsan 2010-04-20 20:38

13.    länk #13
    Forumgud Medlem: Sep 2009
    Inloggad
    Det är lättare att hålla sig under taköverhänget om huset har förhöjt väggliv som alla bilder här visar. Det går ju att låta den gå högre också, men då är det svårt att få det snyggt med skärmtak.

Erik

Namn:	IMG_4717.jpg
Visningar:	22
Storlek:	66.0 KB
ID:	38190  

Namn:	IMG_4624.jpg
Visningar:	17
Storlek:	75.6 KB
ID:	38191  

14.    länk #14

gafsan: Vad gulligt med modeller! Ska genast genast klippa och klistra men tålamod är inte min starka sida. Och ja det var mycket snö ....Tack snälla för bilderna på din stuga (eller heter det hus...skillnaden hus/stuga? Oj nu vimsade jag bort mej.)

Avemo. Ja det ser ju konstigt ut med skärm/keps som börja uppepå det befintliga på den här typen av hus....ser jag nu...Vet du eller någon annan vad man ska/kan ha för lutning. Du tror att ett vanligt sadeltak skulle se bäst ut eller.... Valmat då...nej fram med lite tyckande nu Jag blir så velig och vill verkligen att det ska bli fint!
    Och jag vill verkligen hitta Per Morbergs hus där på Tullgarn!

15.    länk #15
    Anders_Roslagens avatar

Hade ett inspelat avsnitt på HD-boxen och fotade TVn...

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01