Limfärg på murstock och vid kökspanna/vedspis?

Posta svar
Nytt ämne

Ämnesverktyg

2010-03-09, 22:21
Citera |  #1

Nykomling

Medlem: dec 2006
Limfärg på murstock och vid kökspanna/vedspis?

Har murat in en kökspanna och vedspis och funderar på hur jag ska måla detta. Känns ju hemskt att sätta nån modern latex/plast färg. (sitter nu på murstock med det ska bort) Lim färg är nått jag funderar på men hur blir det med sot etc? Är det svårt att tvätta bort vid sotning etc?

Är det nån som har nått bra förslag? Är svårt att höra på sin lokala färg handel... Är ju bara moderna färger som gäller och allt annat är skit enligt dom...

2010-03-09, 23:56
Citera |  #2

Mr Handymans avatar
Moderator

Medlem: jun 2007
Län: Stockholms län
Som man frågar får man svar, och i ditt fall är nog t.ex. Gysinge, Kulturhantverkarna eller Ovolin att föredra.

2010-03-12, 13:28
Citera |  #3

Senior medlem

Medlem: nov 2005
Min farmor "vitkritlimade" murstocken varje jul, så nog blir det sotigt. Men det var en fin jultradition. Vi har silikatfärg, det funkar ju också bra sägs det (men inte hos oss där den flagar).

2010-04-08, 09:13
Citera |  #4

Nykomling

Medlem: nov 2009
Län: Stockholm
Limfärg tillreder man givetvis själv. Jag har använt det i tak och på murstockar. Det gäller att det är tillräckligt "starkt" så att det inte kritar.

Häll krita, så mkt som beräknas gå åt, i en hink. Täck kritan med vatten och låt det dra ett dygn. Överflödigt vatten hälls då bort. I detta blandas limmet som antingen är animalisk, pärllim etc. eller cellulosalim. Cellulosalim är enklare att jobba med och rekommenderas till "nybörjare" Cellulosalim är vanligt tapetklister. Man tunnar ut färgen med vatten tills den fått rätt konsistens, den skall rinna i en jämn fin stråle och inte droppa. Provmåla på papper, ex.vis en bit tapet, och se om den färgar av sig eller lossnar. Gör den det måste du har med lim i blandingen. Pigmentera med din kulör, kanske titanvitt med lite svart, så att det täcker bra. Måla. Nedtvättas med såpa hur lätt som helst.
Är putsen ny måste den "krideras" och såpdränkas. Köp Riksantikvarieämbetets publikation om traditionellt måleri. Eller andra gamla handböcker i målning.

2010-04-17, 19:02
Citera |  #5

Nykomling

Medlem: dec 2008
Limfärg är nog bäst, blir det sotigt så man stör sig på det är det mycket att tvätta ner och slabba på ett lager till.
Har ni ren kalkputs kan ni också ta kalkfärg.
Silikatfärg kan bara målas om med silikatfärg, målade ni över en annan färg?

2010-05-12, 20:36
Citera |  #6

Nykomling

Medlem: maj 2010
Län: stockholm
Vad är kalkfärg? Jag läser detta ibland men blir inte riktigt klok på vad det är.

2010-05-13, 09:39
Citera |  #7

Nykomling

Medlem: dec 2006
linoljefärg

jag har målat min murstock med vit linoljefärg, funkar jättebra.

2010-05-17, 07:50
Citera |  #8

Nykomling

Medlem: dec 2008
Kalkfärg är vatten och ren kalk som man blandar och låter stå lite innan man målar en massa lager..
Alltså vit färg, men det går att färga kulört med vissa pigment.
Inte lika lätt att laga som limfärg som det inte går att misslyckas med.
Posta svar
Nytt ämne

Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

annons
annons
annons
annons
Annons