Elarbetsansvarig
m.m.
|
2010-03-06, 21:32
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: feb 2007
|
Bågar utan karmpost
Jag har 3 (enkelglas) fönsterbågar i glasverandan som bara sitter med spik utvändigt idag, o det känns inte så inbrottssäkert. Det saknas karmpost mellan bågarna. Hur ska jag sätta fast bågarna så det blir snyggt? Jag har själv funderat på små hörnjärn eller beslag till innanfönster, kommer ni på något diskret eller snyggare.
|
|
2010-03-06, 21:57
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: okt 2006
|
Menar du att i ett stort långt hål/i en stor lång karm, har man satt tre bågar kant mot kant och spikat dem i varandra eller i under resp. överkarmstyckena? Låter otätt och dragit, förutom inbrottsvänligt. (Jag har aldrig sett det förut, men verandor är ju ofta elefantkyrkogård för fönster så varför inte).
En bild skulle inte skada... |
|
2010-03-07, 18:23
|
|
|
Senior medlem
Medlem: mar 2006
Län: Stockholms
|
Inte helt ovanligt med flerfönsterbågar (fler än 2 alltså)... Anledningen att man gör/gjorde det är att man får samtliga fönster närmare varandra och därmed ett "lättare utseende". Detta var något man eftersträvade för punchverandor (särskilt i Schweizerstil / nationalromantisk stil, typ 1880-1920).
|
|
2010-03-08, 23:36
|
|
|
Senior medlem
Medlem: mar 2006
Län: Stockholms
|
Hej igen!
Härär några bilder på de karmar jag kommer använda till min glasveranda med en mindre anspråksfull enkeldörr på ca 3*3m. En bild säger mer än tusen ord och är det dessutom byggnadsvårdsinriktade och flera, så kanske det löser någons val och kval. Valen jag gjort och försökt motivera... 1+1 kopplade fönster för ett hus byggt åren innan 1900, karmposten finns på ytterfönstret men döljs invändigt. i de tre riktningarna utbyggnaden tar i anspråk blir det dörr+2bågskarm i ut från vägg, 4bågskarm ytterväggen som är i plan med fasaden och 3bågskarm mot vägg igen. Några val jag gjort: 1. Modernt enkelglas invändigt utan spröjs. Rational: Pris, går att komplettera senare. påverkar endast utseende på vinter men då är ändå autenciteten rubbad. Påverkan, fräsdjupet för glaset blir större, modernt glas är tjockare. Vinteranvändning möjlig 2. Karmar för så många fönster som möjligt, för autencitetens skull. Påverkan: ökar luftkänslan, autentiskt 3. Enkel lösning för innanrutan, skruv som sätts med bricka utanpåliggande: Påverkan: Enkelspår mässing vald, kan komletteras med vingmutter om man vill. god autencitet som genom invändiga piggar åt ytterdelarna även ger en presstätning vintertid. 4. Ytterfönster kommer monteras med hästskosöm preliminärt, för autencitetens skull men jag har börjat fundera om inte gånjärn är bättre... Har valt att låta orginalgånjärnen sitta även om jag behöver lite tur för att de skall passa nytillverkade från Eskilstuna Kulturbeslag... |
|
Posta svar
Nytt ämne
|
| Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
| Ämnesverktyg | |
|
|