Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Feb 2010
    Län: stockholm

2,5 m hög spegeldörr

Hej!
    Jag är på jakt efter en 2,50 m hög spegeldörr från sekelskiftet. Maxbredd 90 cm. Är det någon som har att sälja? Eller någon som vet någon som kan bygga till en gammal dörr billigt?
    Tack!
    /Ina

2.    länk #2
    Län: Stockholm

Jag är ute efter motsv, men 2.40 i höjd samt en totalbredd om 1.22... Halvfranska speglar..

Jag letar på Nacka Byggnadsvård, Byggigen samt på Google. Jag har även skickat ut förfrågningar till olika snickerier för att få pris på nytillverkning men inväntar fortfarande på bud...

Lycka till

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2006

detta kanske är uppenbart för er själva men dörr 1 låter som en osannolikt hög enkeldörr med 1700-talsbredd och dörr 2 låter som en normalbred 1800-talsdubbeldörr i urban miljö...om ni specificerar dörrarna såhär lär ni få ganska märklig respons både härifrån och från snickerier. vad är ni ute efter?

4.    länk #4
    Län: stockholm

Hejsan!
    Tack för ditt svar. Du verkar sannerlige vara ett proffs!
    Jag är helt enkelt ute efter en dörr som jag tycker är riktigt snygg och det skulle den här vara. Pampig och annorlunda. Huruvida den är rätt eller ej spelar inte så stor roll. Vet du var jag kan hitta liknande eller hur jag gör en sån av en gammal dörr?
    Mvh

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2007

Här finns det mycket vackert, och dom fixar nog transporten också.
    http://www.genbyg.dk/

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2006

Är det fråga om enkeldörr eller dubbeldörr, dvs 1 dörrblad, eller 2? Om enkeldörr så finns det sannolikt inga dörrar från sekelskiftet (1900) att hitta med de måtten, utan det är nysnickeri som gäller, men proportionerna riskerar ändå att bli konstiga, litet som en extremt uppförstorad garderobsdörr. Är det dubbeldörr så finns det inte heller några sekelskiftesdörrar med de måtten, så det är nysnickeri där med, men då vill du nog även ha dörrblad om vardera 60 cm minst till den höga höjden.

7.    länk #7
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2005
    Län: Västra Götaland

Även dessa har många gamla dörrar, jag har själv köpt en hel del dörrar där:
    http://www.fonsterantiken.nu/

8.    länk #8
    Senior medlem Medlem: Apr 2005

Om du inte hittar så hög dörr, kan du kanske sätta ett överljus, dvs ett liggande spröjsat lågt fönster ovanför dörren?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen