Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Forumgud Medlem: Jan 2005

Karm till gammal dörr

Det finns ju ett ganska bra utbud av gedigna dörrar utan karm.
    Hur svårt är det att tillverka en karm till en gammal dörr ? ska det vara något speciellt torkat virke etc.

Eller finns det enklare lösningar ? går det att köpa färdiga och modifiera till rätt storlek ?

2.    länk #2
    manduss avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2006

Du kan köpa karmvirke som metervara på tex Beijer. Alt. kan du limma ihop två olika breda lister för att bilda den fals där dörrbladet vilar.

3.    länk #3
    Dr_Jerkylls avatar
    Senior medlem Medlem: Dec 2006

Det är inte alls svårt. Kör.
    - - - - - - - - - - - - - -
    www.asarp.nu

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2006

mandus: karmvirke på metervara som du pratar om - är dessa "frästa" för ihoplimning i änden? Bra tips på hur man gör detta önskas annars

/F

5.    länk #5
    Senior medlem Medlem: Apr 2005

Jag brukar köra med cirkelsågen.

6.    länk #6
    Forumgud Medlem: Jan 2005

Karm på metervara, perfekt !
    Det är därför jag ställde frågan, det är alltid någon som har koll. Fräsning och fogning klarar jag nog av.

7.    länk #7
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2007
    Län: Västerbotten

Finns det länk till dessa karmar?

8.    länk #8
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2005
    Län: Västra Götaland

När jag beställde karmar från ett snickeri till mina gamla dörrar fick jag ge ca 1.000 kr / karm (mer för dubbeldörrar). Då var karmen perfekt tillpassad och hade tröskel av ek. Har även ett par hemtillverkade karmar i huset och jag ångrar dem bittert. De är glipiga och dragiga.

9.    länk #9
    Anders_Roslagens avatar
    Senior medlem Medlem: Mar 2006
    Län: Stockholms

NMicke_vb: u är det en liten bit till Solna (Även om vissa Stockholmare skämtsamt kallar det Norrlands huvudstad), men Nacka Byggnadsvård (i Järva) vet jag har karm på metervara. Du kan ju ev. ringa dit och höra var dom tar dem ifrån. För det lär ju finnas återförsäljare på närmare håll...

Nacka Byggnadsvård, Överjärva Gård: 08-444 92 10

10.    länk #10
    Dr_Jerkylls avatar
    Senior medlem Medlem: Dec 2006

När jag beställde karmar från ett snickeri till mina gamla dörrar fick jag ge ca 1.000 kr / karm (mer för dubbeldörrar). Då var karmen perfekt tillpassad och hade tröskel av ek. Har även ett par hemtillverkade karmar i huset och jag ångrar dem bittert. De är glipiga och dragiga.
    Jag vill inte verka stöddig KArin, men hur lyckades de hemmatillverkade bli så? Vad för problem uppstod? Jag kanske har haft tur hittills, vore bra och veta...
    - - - - - - - - - - - - - -
    www.asarp.nu

11.    länk #11
    Anders_Roslagens avatar

Det kan bli så om man inte fräser ur ett stycke utan gör den i delar. hur jag vet det får du lista ut själv...

12.    länk #12
    cederbuschs avatar
    Forumgud Medlem: May 2008
    Län: Örebro län
    Inloggad
    Lyfter upp en gammal tråd. Jag söker och söker efter detta karmvirke på metervara men hittar det ingenstans. Varken beijer eller Nacka Byggnadsvård verkar ha det iaf. Får inga träffar på Google, förutom den här tråden och ngn till på forumet.

Jag var i somras i Uppsala och hämtade 4 originaldörrar från 30-talet, sådana som troligen tidigare suttit i huset. Grannen, den lyckans osten, har sina kvar. I vårt hus har ngn moderniserat och satt in släta pappersdörrar. Men, originalen är ganska breda, och skittunga. Jag skulle behöva tillverka karmar och hitta gångjärn. Det sista är nog ett mindre problem, men karmarna känner jag mig väldigt osäker på.

Jag har hittat en nytillverkad dörr som följer ett snarlikt utseende (Rakel 1) som är intressant. Den skulle kosta ca 1600 exkl trycke o färg. Det som talar för den är att jag slipper lägga tid och arbete på att bygga karm och restauera de gamla dörrarna, dvs skrapa färg i evigheter, samt att de är något mindre vilket nog skulle passa övervåningen bättre. Det som talar emot är att det inte blir samma känsla som med det gamla originalen med sina frästa kanter osv.

Vad säger panelen? Hur skulle ni gjort? Och hur bygger jag dörrkarmar smidigt om jag bestämmer mig för att köra på de gamla?

13.    länk #13
    Anders_Roslagens avatar

Har du ringt till dem på Nacka Byggnadsvård i Överjärva??? När jag köpte fönster där i våras så fanns karmen upplagd uppe på lagret (andra våningen) där jag hämtade fönstret. Fönstret tog jag ut från baksidan och jag vill minas att karmvirket fanns max 2-3 meter därifrån. Vi småpratade vid tillfället och jag tog upp frågan med karmvirke och fick just detta visat för mig... Så det bör gå att fixa.

Själv har jag byggt och pluggat en karm, inte fräst... Välj virke nogrannt, tätvuxet och med fiberrikning som är gynnsam mot att den slår sig (stående). Hyvla ned till de dimensioner du vill ha. Limma/plugga delarna när du monterar synliga delar, kör skruvning i dolda delar... Hörnen kan man fixa antingen genom att fräsa eller stämma ur en laxfog, eller "fuska lite". Karmen byggde jag ju i oilka lager eller "nivåer" av virke. Så man kan göra "dold modern montering" av hörnen med vinkeljärn som man sedan döjer med den "dörrstoppande nivån" och den "yttersta nivån" (utsidan på karmen) för stabilitet... Hoppas du förstår. Gångjärn fälls in efter att ha huggits ur med stämjärn.och låskista. Men som sagt, en bra och noggrann limning förebygger drag...

Annars kan du vända dig till ett mindre hyvleri. Jag vet åtminstone ett i Roslagen (om det är intressant så kan du PM:a mig.

14.    länk #14
    cederbuschs avatar
    Forumgud Medlem: May 2008
    Län: Örebro län
    Inloggad
    Hm, jag vet inte riktigt.... är ingen finsnickare direkt. Vet inte om jag skulle kunna bedöma om virket är bra eller inte. Och det blir väl apdyrt att leja bort. Får mäta lite hemma och se om det ens är aktuellt att använda de gamla dörrarna. Tack för tipsen. Jag skulle vilja kunna behärska sånt här.

15.    länk #15
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2006

Fredells (sthlm) säljer karm på metervara - stå på dig om de säger att de inte gör det, för det stämmer inte

/F

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01