Spiskåpan är fin, vi gillar den. Jo, det är faktiskt så att det finns en gammal ugn bakom där men den är bortrationaliserad sen många år tillbaks tyvärr. Vi har inte ens en lucka som ska vara där. Vårt hus är ganska gammalt, historiken går från 1776 enligt de papper vi hittat i huset. Dörren är jag mycket tveksam till om den hör "till huset" egentligen. Det har ändrats och lånats massor genom åren. Det står massor med gamla dörrar borta i vår vedbod. Till min glädje hittade jag även samtliga originalfönster till den första verandan, tyvärr inte kompletta med glas, många var trasiga men bågarna är iaf rätt ok även om de förstås måste renoveras och göras iordning seriöst. På överplan sitter det plankdörrar blandat med spegeldörrar osv. Svårt att datera inredningen i huset.
Ang murstocken. Vet inte hur gammal den är men den andra skorstenen i huset där kakelugnarna sitter monterade, den är inte muras i tegelsten utan med "åkersten", (läs gråsten i lämplig form). Sotaren var så där lagom imponerad