Elarbetsansvarig
m.m.
|
2010-01-28, 23:20
|
|
|
Nykomling
Medlem: maj 2008
Län: Västernorrland
|
Takrosett - vilket material?
[FONT=tahoma][/FONT]
[FONT=Tahoma]Hej![/FONT] [FONT=Tahoma]Håller på att planera för innertaket i min "sal" i ett trähus från 1870. [/FONT] [FONT=tahoma]Taket är nu helt frilagt in på underliggande träpanel, som ser rent ut sagt bedrövlig ut. Omålad, ohyvlad och ospontad, med sand och sågspån som rinner mellan springorna. Min tanke är pappspänning på tunn regling. [/FONT] [FONT=Tahoma]Min egentliga fråga gäller hur man löser montering av takrosett.[/FONT] [FONT=tahoma]Lämpligt är väl att sätta en skiva av något slag under pappen som stöd för takrosetten? [/FONT] [FONT=Tahoma]En gipsrosett känns definitivt mest gediget, men går det att fästa dem på ett bra sätt i spännpapp/underliggande slät skiva? [/FONT] [FONT=Tahoma]Eller är det bättre att satsa på den lätta fuskvarianten? [/FONT] [FONT=tahoma][/FONT] [FONT=tahoma]Är det någon som monterat takrosetter i gips och kan råda?[/FONT] [FONT=Tahoma][/FONT] [FONT=Tahoma]Vänliga hälsningar / Erik[/FONT] |
|
2010-01-28, 23:25
|
|
|
Nykomling
|
Nytt försök...
Hej! Håller på att planera för innertaket i min "sal" i ett trähus från 1870. Taket är nu helt frilagt in på underliggande träpanel, som ser rent ut sagt bedrövlig ut. Omålad, ohyvlad och ospontad, med sand och sågspån som rinner mellan springorna. Min tanke är pappspänning på tunn regling. Min egentliga fråga gäller hur man löser montering av takrosett. Lämpligt är väl att sätta en skiva av något slag under pappen som stöd för takrosetten? En gipsrosett känns definitivt mest gediget, men går det att fästa dem på ett bra sätt i spännpapp/underliggande slät skiva? Eller är det bättre att satsa på den lätta fuskvarianten? Är det någon som monterat takrosetter i gips och kan råda? Vänliga hälsningar / Erik |
|
2010-01-29, 06:22
|
|
|
Senior medlem
Medlem: dec 2006
Inloggad |
Det går fint med gips-stuck på platta som du beskriver, och du kan ju passa på att dra papp-skarven däröver.
Andra tankar. Har du rosetter i de andra rummen? Varför inte hela skivor i taket istället för regling? Med tanke på sanden alltså. |
|
2010-01-29, 20:37
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: aug 2006
|
Om det rinner ner sand så blir nog pappen hängig ganska fort.
Jag tror du får sätta skivor först eller alternativt tunna brädor över varje springa. En kompis handhyvlade golvbrädor och satte upp i taket. Eller kan man ju sätta pärlspont.
2010-01-30, 10:33
|
|
|
Nykomling
|
Jo, det har ni nog rätt i, att det blir bättre att sätta tunna skivor över hela taket.
Det märkliga är att taken i husets "finrum" är så dåligt gjorda. Utan spont, ohyvlade, dessutom avkapade och skarvade överallt. Brädtaken är mycket bättre i köken. Förmodligen var det väl så, att de aldrig var avsedda att synas, utan skulle kläs med papp från början. Men ändå märkligt att man valde att göra det så påvert i salen i en tidigare prästgård. Vad gäller takrosetten. Har du själv monterat sådana? Vad använder man för sättmaterial? |
|
2010-01-30, 10:41
|
|
|
Forumgud
Medlem: sep 2007
Län: Västernorrlands
|
Jag skulle gipsat taket sen kan man spruta det för att få fin struktur över hela taket ett stort plus med ett sånt är att det håller samt att montera rosetten är nemas problemas.
Vet inte vilken stil du vill ha men man kan ju även montera rosetten innan man sprutar och få den "inbakad" i taket med samma struktur över hela. Det är olika vad folk tycker är fint har jag märkt Det gäller att hålla käften ibland ![]() |
|
2010-01-30, 12:31
|
|
|
Gudfader
Medlem: nov 2003
|
rosett tillverkades av material besläktat med underlagg och monterades enbart på putsade tak, sättmaterial stukaturbruk ( något gipsblandning) . Tror inte att man överhuvudtaget försökte sätta en rosett i en pappspänt tak så du hittar nog ingen bra tips hur man ska göra ...
Kanske satsa på en riktigt vackert ljuskrona som höjer rummets status i stället för en felplacerad rosett? gaia |
|
Posta svar
Nytt ämne
|
| Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
| Ämnesverktyg | |
|
|