Hej! Gör debut genom denna fråga här. Är i färd med att riva ut mineralull och grejjer i väggen på ett plankhus daterat 1909. Undrar hur jag ska lägga upp det hela?
Såhär är min plan utifrån och in:
1 panel
2 luftspalt,
3 vindpapp,
4 vital isolering,
5 osb-skiva
6 pärlspånt
Verkar detta ok? Hur tjock ska luftspalten vara och är det ok med osb-skiva?
Eller ska jag göra som de föreslår på vitals hemsida;
1. Panel
2. Korsregelkonstruktion 22x100 mm k 600 mm + 22x100 mm k 600 mm
3. Träfiberplatta 25 mm
4. Vital träfiberisoleringsplatta 150 mm och bärande ram 48x147 mm k 600 mm
5. Lufttätt papper
6. Inre täckplatta 13 mm
Vad menar de med träfiberplatta?
Vad tror ni? Tack på förhand/Magnus
Vital isolering verkar schysst tycker jag : http://www.vitalfinland.fi/sweden/sidor/produkter/
Bra pris dessutom tycker jag. Ja, plankorna ligger innanför den utvändiga panelen. Kommer att måla pärlsponten såsmåningom med linoljefärg invändigt. Frågan gäller väl luftspalt eller inte, osb eller råspont eller om jag helt ska köra enligt beskrivningen på vitals sida. Ingen plast
Läste nyss...(minns ej var...nån byggnadsvårdsbok) att idén med luftspalt bakom panelen är ett modernt påfund för att försöka lösa problemen med att träpanelen ruttnar när man målar den med tät plastfärg som gör att träet ej kan andas luft utifrån.
Förutsätter att du ej har för avsikt att måla ditt hus från 1909 med plastfärg så då behöver du ju heller ingen luftspalt, om jag fattat det rätt.
Klart att råspånten är ett bättre material ur byggnadsvårdssynpunkt. OSB-skivornas egenskaper känner jag inte till, så jag skulle nog hellre välja råspånt.
Nej panelen sitter redan, så det blir svårt att komma åt. Bör man ha vindpappen så långt ut som möjligt eller? Som sagt, på h-sidan för den isolering jag tänkt använda rekommenderar de vindpappen innanför isoleringen.
Vital är ett "snällt" material eftersom det är cellullosafibrer = kliar inte, binder inte fukt som mineralull.
MEN, (trots vad Vital själva säger) det är ett litet helsike att skära i det, skivorna är dessutom hårda så det gäller att ha rätt tjocklek på regelvirket alt skivorna. Skivorna är också lite kortare än vad vi är vana vid.
Vi använde Vital i mellanbjälklaget när vi bytte ut den gamla (kattpissluktande) isoleringen.
Det var egentligen inget som fungerade bra, jag provade med isoleringskniv (lite tandad), vanlig kniv, elsticksåg (som visas i Vitals broschyr). Problemet är inte att isoleringen är för hård utan att den är som "hård bomull" och rivs och smulas sönder. Det blir mycket smul på golvet.
Fogsvans har jag inte provat, men jag tror inte att det är bättre.
Allt funkar ju till sist, men det blir en del fula ord på vägen.
Lycka till
Hej!
Vi tänker också använda Vital mot taket men har funderat på K-skiva på läkt att bygga luftspalt med. Vital rekommenderar en spalt på 100 mm f ö.
Är den kanske inte att rekommendera vad det gäller fuktvandring?
Tanken är ju att den fukten som inte går ut genom ventilationen ska kunna transporteras ut genom materialet och vädras ut i luftspalten vidare ut genom t ex takventiler (mögelstopp).
Råspont pallar ju för mycket men det blir alltid ett fasligt sågande och spikande
Finns nån firma i Sverige som säljer detta och var i såfall (Sthlm/Uppsala/Öregrund/Norrtälje)? Har för mig att Bauhaus/K-rauta hade denna tidigare men är inte säker på om de har den idag. Fick tag på lite som blivit över på en såg, men kommer av olika skäl inte använda firman igen. Isolermaterialet vill jag gärna använda igen däremot.Så någon får gärna informera lite...
Håller med om att det var svårskuret, men om jag inte missminner mig så var japansågen hygglig.
Jag isolerade just ett golv med vital. Kapade med fogsvans tyckte det fungerade hyfsat smulade inte alltför mycket.
Köpte isoleringen på bauhaus, Är mycket nöjd, en fröjd att jobba med, Kliar inte, dammar inte. Enda problemet är att den ser så mjuk å inbjudande ut, man får lust att lägga sig ner å vila på den hela tiden
Jag kommer bara köra med vital i forsättningen.
Tilläggas kan att när jag isolerade ett rum med minerallull för nåt år sen vaknade jag sen på natten av att jag knappt kunde andas. Inte kul det vill jag inte ska hända igen
Har sett i Bauhaus Marieberg, utanför Örebro. K-rauta kan eventuellt ha den också. Annars kanske man kan fråga om de kan ta hem. Jag har inte köpt det jag behöver än, och det var i höstas jag såg det.
Vindpappen innanför isoleringen är tänkt som ångbroms för att hindra att fuktig luft tränger ut i väggen vid ev. övertryck innomhus. Även om det kan fungera bra utan så ger det en extra säkerhet mot fukt i väggen. I taket är risken större att man får övertryck inne, så där gör ångbromsen ännu mer nytta.
Även om man inte skulle få fuktproblem och mögel, blir isoleringsförmågan något sämre om isolering och trä blir fuktigare.
Hans