Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Nov 2009
    Län: Örebro

Att söka sitt hus historia

Ni som har gamla hus som är senare renoverade, hur har ni gått till väga för att få reda mer på om hur huset sett ut förr?

Jag är en nyfiken natur och har dille på att såga upp tittluckor här och var för att se om det finns något spännande under de moderna ytskikten. Min sambo försöker vara förstående men är väl inte helt road.

Hur gör ni för att ta redan på hur saker har sett ut? Fler än jag som inte kan låta bli att såga lite?

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2007

Jag tillhör också dom som måste "kolla lite" så jag förstår dej precis. Men annars har vi fått tag i dom som har bott i huset tidigare o fått gamla kort. Hur roligt som helst!

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Dec 2009
    Län: Stockholm

Ett tips är att höra med grannar, bygdegården, hembygdsföreningen etc. som kan ha bilder eller kunskap om vilka som levt i huset och hur det sett ut.

Ett annat tips är bokverket Sveriges bebyggelse - Landsbygden som utgör en enorm förteckning indelad på län och socken och där de flesta torp och gårdar i Sverige finns med bild. Dokumentationen gjordes på 40-50-talet så där får man i alla fall en bild som är 60 år gammal.

4.    länk #4
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006

Googla också på fastighetsbeteckningen, även utan siffrorna, då framförallt det gamla gårdsnamnet (eller vad vi nu ska kalla den övergripande fastigheten för) kan förekomma på nätet. Du kan även prova googla på sockennamnet och sånt, men med risk för allt för många träffar.
    Den som vet mest, gissar minst.

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Jan 2010
    Län: Skåne

Gå till stadsarkivet i din stad, kolla byggnadsnämndens papper - kanske finns det ritningar och bygglovshandlingar. Du kan också - om det är ett gammalt hus - kolla på Genline i gamla husförhörslängder, t ex och hitta vilka som bott i huset tidigare! Jag skrev faktiskt en uppsats om något liknande, och har du tur kan du hitta foton i hembygdsföreningarnas böcker.

6.    länk #6
    Forumgud Medlem: Aug 2005
    Län: Stockholms län
    Blogginlägg: 22

Jag fick det mesta av de ursprungliga bygghandlingarna inkl originalritningar av föregående ägare. Ytterligare litet fanns på microfiche i stadsbyggnadskontorets arkiv. Sedan har jag genom att googla på områdes- och gatunamnen hittat såväl gamla bilder (visserligen "bara" av området där vårt hus bara skymtar) som beskrivningar av hur det gick till när området byggdes. Jag har varit in och tittat i grannhus som byggts efter samma ritning och ändrats mindre. Men det som har lärt mig mest om byggnadshistorien har ändå varit det jag själv kunnat se - genom att bända och glutta överallt där man kommer åt och genom att granska noga när jag har gjort ingrepp.

7.    länk #7
    TheGambler79s avatar
    Nykomling Medlem: Oct 2007

Vet inte exakt vilken info du är på jakt efter men jag hitttade massa skoj när jag loggade på lantmäteriets hemsida, loggade in på "Min fastighet" via deras e-tjänster och bank-id. Öppnade dokumenten och skrev ut dom till en pdf-skrivare så nu har jag massa dokument över husets historia som jag ska plöja igenom. Fann gamla brev från tidigt 1900-tal av dåtidens ägare till marken / huset, ägare var bl.a "Korgmakare Valfrid".

8.    länk #8

Tack för alla tips. En del information har jag redan, till exempel kopior ur "Sveriges Bebyggelse" och den andra liknande boken (Heter "Svenska gods och gårdar" eller något sådant).

Jag har med hjälp av informationen i den boken lyckats hitta en tidigare ägare som jag nu skickat ett vykort till med uppmaning att kontakta oss ang. huset om han ill. Ska bli spännande att se om vi hör något.

Vårt hus är okå upptaget i en del inventeringar av kulturbebyggelse osv. så när det gäller "teknisk info" om byggår, användning osv. vet vi en hel del.

Däremot är det många utseendemässiga frågor som vi ej har svar på, om hur saker i huset sett ut innan exteriören blev sönderrenoverad. Skulle tex vilja veta hur ytterdörren sett ut, hur fasaden sett ut under olika perioder, färgsättning, vilka typer av listverk man använt inomhus osv.

Sådant är lite svårare att hitta information om.

9.    länk #9
    Mr Handymans avatar
    Moderator Medlem: Jun 2007

Har ni lite tur kan den tidigare ägaren ha fotografier och liknande. Vi fick tag i ett familjefoto från sekelskiftet och kunde utifrån det rekonstruera verandan.

10.    länk #10

Kan berätta att mannen jag skickade vykortet till ringde upp idag, han ville gärna berätta mer och ska komma hit om ett par veckor. Suveränt!!!

Han är nästan 80 år så han lär ju minnas ganska långt bak i tiden. Gav en del intressanta uppgifter redan per telefon, bland annat att husets byggår ska finnas inristat på en stock någonstans uppe på vinden och att det är 1696.

Måste skriva en lista över sådant jag vill veta, bla hur ytterdörren sett ut och vad det är för kaminer som suttit i huset.

11.    länk #11
    Mr Handymans avatar
    Moderator Medlem: Jun 2007

Roligt! Då har ni verkligen chansen att få veta mer. Listan är given, annars missar man flera viktiga saker (har jag tvingats inse). Glöm inte be honom ta med ev. foton om du inte gjort det.

12.    länk #12
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2003
    Län: Stockholm

Gå ut och prata med grannar och de som bor omkring, försök ta reda på vilka som bott där sedan barnsben. Hittar du några i den äldre generationen som bott hela livet på orten så kommer du garanterat få höra många historier över en kopp kaffe eller två. Får du reda på namn på tidigare ägare kan du fortsätta söka efter dem, osv...
    hette Charlie i den tidigare versionen av forumet...

13.    länk #13
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Jönköpings län

Vad roligt!! Vi har sådan tur att vårt hus är byggt 1935 och de första ägarnas son finns fortfarande i livet. Han var 1 år då hans föräldrar byggde vårt hus och han har varit hos oss och berättat lite och visat bilder. Grymt kul!

14.    länk #14
    AstaSs avatar
    Senior medlem Medlem: Feb 2007

Vi har ett hus från början av 1900-talet. Här fanns hos kommunen ritningar från när huset byggdes och alla förändringar som skett därefter (som krävt bygglov). Första ritningen var jättekul att se. INTE samma hus som idag kan man lugnt säga.

Man kan också kolla med t.ex. länsmuséet eller vem det nu är i ditt län som ansvarar för gamla fotografier. Det finns alltid ett eller ett par ställen i varje län. Här är det länsmuséet.

15.    länk #15
    TheGambler79s avatar
    Nykomling Medlem: Oct 2007

[IMG]http://doc-0s-34-docs.googleusercontent.com/docs/secure/rb76hs62dof3nkvdingba5cedl9ltjag/qrt8f9vgrrlgm3qq279ql6hutkglc5u4/1264248000000/11895484769963673172/*/0B9RteEyCO4Q3NDQ3NTliNjgtNWY5MC00OGE1LTg0NmYtOTlmO ThlMmZiNTQ0[/IMG]Slänger upp två foton på vårt hus, ett från 1960 och ett från 2008...lite skillnad

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01