Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Snurres avatar
    Senior medlem Medlem: Jul 2004

Olja takbjälkar?

Mina takbjälkar har varit målade (plastfärg) och jag har varit tvungen att slipa dem trärena. Det är gamla bjälkar som skall vara synliga och jag vill ha dem oljade i en mörkare nyans än de nu är efter slipningen. Linolja verkar bara göra dem en liten aning mörkare. Skall man olja flera gånger för att få en mörkare nyans eller skall man blanda i lite trätjära? Vilken sort linolja skall man ha? Kom gärna med eventuella blandningsrecept eller hur man får bästa resultat

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Skåne

Föregående ägare till mitt hus hade betsat de frilagda bjälkarna. Tror det är lackbets eftersom det fanns flertalet såna burkar i förrådet. Så här ser det ut
    http://homeweb.mah.se/~bitost/10/4.jpg
    Ser helt okej ut, på nära håll är ytan väldigt matt.. min främsta invänding mot bets baserar sig på tro: att den suger så djupt in i träet att den i princip är omöjlig att få bort om man skulle ångra sig. Hur det egentligen ligger till med den saken vet jag dock inte.

3.    länk #3
    Snurres avatar

Ja bets och olja kanske kunde fungera! Ser helt OK ut på din bild.

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2007
    Län: skåne

Jag målade mina med svart linoljefärg, maskhålen syntes nämligen inte då. Kromoxidsvart färg utspädd med linolja är lättstruken och ger ett resultat som ser ut som en infärgning, man ser inte färgen men den blir svart. Men det beror ju på vilken färg man vill ha på bjälklarna förstås.

5.    länk #5
    gafsans avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Dalarna

Om du vill ha en lätt mörk träfärg utan bets så skurar du bjälkarna med såpa först och oljar sen. Det blir en gyllenbrun färg, beroende på träet.

6.    länk #6
    tobbe72s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2009
    Län: skaraborg

Linolja och terpenin sk.halvolja är åxo ett beprövat koncept,sen har du alltid jotuns trebitt lasyrer,exotisk trä,naturligt åldrat,järnvitrol mm.

7.    länk #7
    Nykomling Medlem: Jan 2010
    Län: Örebro

Du kan ju alltid gå till en färghandlare och bryta en träolja till en mörkare kulör.

8.    länk #8
    Snurres avatar

Har påbörjat arbetet nu med linolja och ca 30% terpentin. Verkar fungera fint! Tacka alla för ert engagemang!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01