har provat idag med pellets från byggmax och en pelletskorg i kakelugnen....funka perfekt! 2 kg och 1,5 timme och kakelugnen är så varm som den får vara...ska minska till 1,5 kg så det inte blir så jävla hett...man vill ju inte spräcka pjäsen!
Tändvätska vill jag inte ha i kaminen eller kakelugnen, möjligen en stearinstump för att få igång brasan.
Sot vill jag definitivt inte ha, inte grannarna heller . 8)
Han som la pellets i mjölkkartinger och la på när brasan brunnit och det var varm glöd kvar hade kanske en bra idé.
Men de är nog inget som slår torr ved.
Senior medlem
Medlem: Jan 2009
Län: Dalarna
Zink, galvat, tror det kallas svetsarfrossa om man inandas de gaserna som blir vid upphettning. Inte nyttigt alls! Har nu skaffat en pelletskorg och ska testa i den lilla ugnen som är lite för grund i eldstaden.
Vi eldade vår kakelugn i tidigare boende några säsonger med uppskattningsvis 80% av brasorna med pellets i korg. Gav OK värme, litet pyssligt att hantera korgen vid asktömning möjligen. Men i skorstenen fick vi mycket tjära. Sotaren var mycket kritisk och varnande så vi bytte till ren björkved som vi använt hela tiden från 2006 i nuvarande boende. Han ansåg inte att vi kunnat gjort något annorlunda utan så funkar det menade den sotaren.
Björkveden fungerar perfekt. Troligen litet dyrare men värmen är perfekt. I kombination med en egen kanalfläkt från vardagsrummet där kakelugnen står är vi övertygade om att det gör mycket på vår värmekostnad. Vårt grundsystem är luftburen el och vi har även ett par luftvärmepumpar.
Junior medlem
Medlem: May 2007
Län: Örebro län
Jag vet att zinkångor är onyttigt att andas in en jobbarpolare fick zinkfrossa för några år sen när han skulle skära ner en förzinkad konstruktion.Det enda han kunde göra var att dricka massvis med mjölk.
Ska fixa en riktig plåthink i helgen