kalla golv . torpargrund utan kryp . inge isolering
hej har ett hus från tidigt 1900 runt 1903. å ör byggt som torpargrund utan krypmöjligheter .
stopppar ja in armen i en ventil och tar några kort med kameran så ser jag undersidan på golvet = svinkallt ..
ha 2 småbarn så man vill ju inte bryta upp hela golven..
hörde lite ryckten omm nånting man kunde blåsa in i grunden på jusst sånna här hus .. va nå nytt som kommit på marknaden ..
å då ja jobbar som snickare så har ja hört mig för , men ingen vet va det är eller heter .. men ett flertal som ja´snackat med har hörttalas om detta..
sökte runt lite men hittar inget ... '
nån som vet vad detta nya man ska blåsa in är för ¨ågot ,,
Fullvärdig medlem
Medlem: Sep 2007
Län: Stockholm
Blogginlägg: 3
Säker på att det inte är blindbotten du ser? Om så är fallet är det ju lättare att komplettera isoleringen med tex spån. Kräver ju i och för sig en del ingrepp uppifrån.
Själv kör jag på budgetvarianten - raggsockor och tofflor, just nu i kombination med uppskottad gratisisolering runt kåken. Fungerar över förväntan, även i dessa dagar. I morse kompletterade vi med ett par lager extra trasmattor i farstun och hallen - där är det rätt bistert så här års.
Moderator
Medlem: Jun 2007
Län: Stockholms län
Det verkar väl inte så troligt att de inte lagt någon isolering över huvud taget, utan snarare som Per_N skriver att man ser blindbotten på korten.
Vet inte heller vad det är man blåser in i grunden.
Tyvärr kommer ni knappast undan att riva upp golven. Det måste vara vindtätt i kanterna på isoleringslagret i golvet, drevningar och vindpapp med andra ord. En tilläggsisolering blir ineffektiv om det inte är tätt i det ordinarie lagret. Problemet uppstår oftare vid tilläggsisolering på vinden där man lägger på isolering ovanpå den gamla och inte får den effekt man hoppats på. Det beror i regel på att det kommer in luft/drag i det ursprungliga isoleringsutrymmet.
När ni väl river upp golven kan det förstås vara läge att kolla av vad för sorts isolering ni har, och om det behöver bytas osv.