Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2005
    Län: Västra Götaland

kakelugn som ryker in

Nyutflyttad på landet hade jag tänkt att kakelugnen skulle vara en stor del av min uppvärmning. Och det var den hela hösten, ända till ishavskylan slog till för ett par dagar sen. Då blev det så inivassen kallt i huset att jag äntligen fick "tummen ur" och klistrade pappersremsor runt alla de lösa innanfönstren. Direkt blev huset mycket tätare, och redan efter första natten kändes det att huset var varmare.

Men sen började problemen. Kakelugnen har alltid haft vissa tendenser att ryka in, men nu är det helt bedrövligt. Jag antar att huset blev för tätt, men jag begriper inte hur jag ska få ordning på saken nu...

Jag vill ju inte gärna ta bort alla fönsterremsorna, eftersom det var hemskt kallt i huset innan dem. Prövar att ha ytterdörren öppen medan jag eldar som mest, men det är inte heller någon smart lösning när det är -15 grader ute. Dessutom hjälper det inte...

Funderar på om det skulle vara bättre att inte elda i kakelugnen alls utan bara använda de elektriska elementen. Suck... Någon som har några tips?!?

Desperata hälsningar
    Karin

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2009
    Län: Dalarna

största felet de flesta eldare gör är att de inte har bra "tilluft" till fastbränsle..det behövs en ventil vare sig det är ett gammalt eller nytt hus.... kakelugn behöver kopiösa mängder tilluft...

1 ta ur all aska 2-3 ggr/vecka
    2 elda med fullt spjäll
    3 stäng spjäll när ALL glöd har slocknat
    4 ryker det in kanske du fått ett "lock" av tjära i kanalen=ring sotare eller dra viskan själv.....

"kakelugnsanvändare"

3.    länk #3

Punkt 1-3 är redan uppfyllda, och det finns en ventil i ytterväggen i samma rum som kakelugnen. Men "lock av tjära i kanalen" ?? Vad är det? Kan det uppstå plötsligt såhär? Det vore ju uppmuntrande om lösningen är såpass enkel som att ringa sotaren!

4.    länk #4
    Immobils avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2003
    Län: Blekinge

Eftersom det är såpass kallt, har säkert skorstenen kylts ner. Då kan det bli dåligt drag i kakelugnen.
    Innan du startar brasan, släng in några tidningspapper som du sedan sätter eld på. Det brukar lösa upp "köldproppen" som du har fått i skorstenen.

5.    länk #5
    TorpAnderss avatar
    Senior medlem Medlem: Oct 2005

Hur eldar du och när under eldningen ryker det in?

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2007
    Län: -

Om huset är för tätt, så borde du märka omedelbar skillnad om du öppnar ett fönster eller en dörr. Märkte du av problemen vid första eldningen efter fönstertätningen?

Eldar du varje dag i kakelugnen? Om det är den enda eldstaden som används i huset och den dessutom stått oeldad någon dag, så kan ju murstocken blivit så kall att draget försämrats. I så fall får du elda med papper och stickor för att få igång draget.

7.    länk #7
    Gudfader Medlem: Feb 2007
    Län: Skåne, Sjöbo

Jag har en ogrässbrännare som jag startar eldningen med. Börjar alltid med att värma ovanför det som skall tändas i några minuter så att jag ser att det blir drag. Sen tänder jag veden. Funkar hur bra som helst. För 3 dagar sen då gasen tagit slut, var det katastrof. All rök hamnade inomhus! Först efter några minuter skapades draget. Men min hustru var inte glad att vädra ut röken i minus 10 grader.

P.s. gasen gör att det inte blir nån djäv...a rök. Men skorstenen värms!
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	ugn.jpg
Visningar:	21
Storlek:	43.7 KB
ID:	34726  

Senast redigerad av BigGitt 2010-01-03 10:22

8.    länk #8
    Gudfader Medlem: Nov 2003

värm upp skorstenen med tidningar innan du läger ved ... kan behövas många tidningar för att lyfta ut det kalla luftlocket i skorstenen och skapa drag. Gas skulle vara enklast men duger med snabbt brinnande tidningspapper, eggkartonger och liknande och tålamod .
    lycka till!
    gaia

9.    länk #9
    morsans avatar
    Moderator Medlem: Mar 2004
    Län: Dalarna

Lade ihop dem här så är alla svar på samma ställe

10.    länk #10

Tack för hjälp och tips, Morsan och alla ni andra! Om ett par timmar är det väl dags att tända igen, då får jag göra nya experiment... :-)

11.    länk #11

Suck. Kvällens eldningspass har börjat. Ytterdörren står på glänt, jag har eldat i ca ½ timme nu, och fortfarande bolmar röken in... Fattar verkligen inte vad problemet är! Får nog pröva att ringa sotaren i morgon bitti.

12.    länk #12
    Medlem: Oct 2007
    Län: Västra Götalands

Du har väl justerat spjällen så att röken går direkt upp i skorstenen i början, för att sedan när det är bra drag gå ett extra varv i kanalerna?

13.    länk #13

Nä, nåt sånt går inte att göra på min kakelugn.

Har problem med luckorna också. Stänger jag dem så hör jag på ljudet hur elden stryps; men om jag har dem öppna så ryker det in som 17. Skulle nog behöva byta till innerluckor med bättre passform; de här är specialbeställda av en smed men de lämnar breda springor i synnerhet på ovansidan och det verkar väldigt osmart. Fasen också att detta med eldning ska vara så svårt!!
    Senast redigerad av Karin_Lindhagen 2010-01-03 17:12

14.    länk #14
    Medlem: Oct 2007
    Län: Västra Götalands

Luckorna skalla vara stängda, har du ingen ventil för att reglera tilluft?

Lägg upp en bild, vettja!?

15.    länk #15
    Forumgud Medlem: Sep 2009
    Län: Stockholms

Det krävs flera dagar utan eldning för att skorstenen skall kylas ner. Om den plötsligt slutat fungera är det troligast med stopp någonstans. Troligen sot men möjligen en fågel. I båda fallen borde sotaren kunna åtgärda. Om man inte eldat på en vecka och skorstenen är kall kan det underlätta att dörren står på glänt de första 5-10 minuterna, men ett gammalt hus lär aldrig bli så tätt att det ryker in under eldning då skorstenen är varm om det inte är stopp någonstans.

Innerluckorna skall inte täta helt. Det skall vara en smal springa runt om så att luft kan komma in. I överkanten kommer sekundärluften in.

Erik

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01