Svara Skapa nytt ämne

Ämnesverktyg
2009-12-29, 10:43
Citera |  #1

AstaSs avatar
Senior medlem

Aktiv: feb 2007
Outspädd linoljefärg i trappa?

Håller på att slipa upp vår gamla trappa och ska måla den i linoljefärg. Jag har läst att en del kör med helt outspädd linoljefärg även i första strykningen och funderar på att göra det själv också. Ni som målat med outspädd linoljefärg har ni något negativt att säga om detta som jag borde tänka på?
annons
2009-12-29, 11:45
Citera |  #2

lennys avatar
Junior medlem

Aktiv: okt 2008
Län: Örebro
Man får vara nogrannare med att verkligen arbeta ut den i alla riktningar, blir lite jobbigare för handmusklerna men jag tycker det funkar rätt bra. Beror dock lite på vilken linoljefärg man använder, har bara prövat den metoden med Ottossons, upplever den lite lättare att stryka än t.ex engvall o claessons. Prövade med "EoC" nån gång men den kändes lite väl tung. (risk att det blir för tjocka lager)
2009-12-29, 11:45
Citera |  #3

AstaSs avatar
Senior medlem

Den jag har denna gången kommer från Gysinge.
2009-12-29, 16:31
Citera |  #4

lennys avatar
Junior medlem

ok, har aldrig använt gysinge whatsover, nån annan kanske....
men pröva lite först o se hur det känns på mindre bit, känns det för tungstryket så är det ju bara o späda istället.
2009-12-29, 16:54
Citera |  #5

Senior medlem

Aktiv: maj 2009
Län: norrbotten
linolje färg är inte lätt att jobba me.
testa inte på trappan, ser inte snyggt ut om det går fel
2009-12-29, 17:21
Citera |  #6

AstaSs avatar
Senior medlem

Jag har jobbat ganska mycket med linoljefärg vid det här laget så det är jag inte orolig för, det enda jag undrar över är om det fungerar bra att köra outspädd i första lagret.
2009-12-29, 19:08
Citera |  #7

Nykomling

Aktiv: okt 2007
Län: Västra götaland
Jag målade ca 40 kvm uppsatt pärlsponttak tre varv med outspädd färg från gysinge. Som tur är hade jag ingen deadline för det tog låång tid...

Men det blev jättefint iaf! O det är väl huvudsaken va? Så inga bekymmer o köra outspätt mer än ansträngningen då.
2009-12-29, 19:32
Citera |  #8

AstaSs avatar
Senior medlem

Låter ändå som att det är värt att testa. Jobba lite extra kan jag fixa. Tack för svaren.
2009-12-29, 21:51
Citera |  #9

Fullvärdig medlem

Aktiv: okt 2007
Län: Halland
Tror det kan vara skillnad på pigmentet i färgen hur trög den blir, vill minnas att vi har diskuterat det tidigare. Har målat med Gysinges vita (som jag tyckte täckte dåligt), grön umbra och engelskt röd, de två senare är ganska tröga och svårarbetade. Dessutom har jag använt den matta vita färgen i tak, men den är ju annorlunda med lösningsmedel o så.
Tror jag hade spätt färgen om jag skulle måla en trappa med alla de vinklar, vrår och småytor det innebär, svårt att komma åt och dra ut färgen ordentligt. Hur du än gör - lycka till och hoppas du blir nöjd!
2009-12-29, 22:20
Citera |  #10

Fullvärdig medlem

Aktiv: maj 2008
Län: södemanland
Varför måla outspädd i första lagret?
Linoljefärg ska målas i tunna lager, spädas ungf. 30% första strykningen, 10-20% andra och outspädd tredje...
Risken är att du får på för mycket med färg, då kan du inte gå i trappen på lääänge...
2009-12-29, 22:33
Citera |  #11

AstaSs avatar
Senior medlem

Jo - jag vet att den ska spädas. Men sedan har jag läst om andra (hittar dock inte detta nu) som inte spätt färgen. Om man inte späder den så slipper man doften av terpentin i hela huset. Jag tycker i och för sig att terpentin doftar ganska gott, men det tycker inte alla. Jag tror att jag får testa helt enkelt, precis som lenny skriver. Jag märker ju om det går att få den tillräckligt tunn ändå.
2009-12-30, 00:03
Citera |  #12

Fullvärdig medlem

Aktiv: sep 2007
Län: -
Jag målar (nästan) uteslutande utan att späda, men Gysinges färger upplever jag som ganska tjocka och svårarbetade utan spädning, så numera använder jag dem bara som brytfärger.

I sommar har jag mest målat med Wibos färger, som inte ska spädas alls enligt tillverkaren. Deras färger är lättflytande i konsistensen och därmed också lättstrukna.
2009-12-30, 08:54
Citera |  #13

Senior medlem

Aktiv: nov 2005
Jag målar Gysinges outspädd, alla pigment. Vi har ju antingen haft en bäbis hemma eller så har jag varit gravid... Det går galant tycker jag, men man blir trött i händerna första varvet. Jag målar som de beskriver det på Kulturhantverkarnas hemsida, jag tror att du har sett den va? Jag tycker att torktiden är marginellt längre, kanske 12 timmar om ens nån. Två dygn brukar det ta mellan varje lager.
2009-12-30, 10:07
Citera |  #14

AstaSs avatar
Senior medlem

Kulturhantverkarna tänkte jag inte på. Har varit på massor av andra ställen däremot. Men det stämmer där står det inte något om spädning, målningen i övrigt minns jag att jag läst om där och gjort enligt den beskrivningen. Jag hittade någon dansk sida där det stod just att torktiden blir bara marginellt längre. Två dagar mellan varje strykning är vad jag brukar räkna med när jag har spätt färgen också. Tack för mera erfarenheter - alltid bra att få höra.
2009-12-30, 15:34
Citera |  #15

lennys avatar
Junior medlem

kom på att jag kan tillägga att vi målade alla våra köksnickerier utan att späda någonting, gick bra och resultatet blev också bra. Där om någonstans finns det ju vinklar och vrår.
2009-12-30, 16:02
Citera |  #16

AstaSs avatar
Senior medlem

Jag har målat halvvägs utan spädning just nu.Tar en liten paus - det är inte världens bästa arbetsställning att måla trappa.
Känns som att det går bra i alla fall.
2009-12-31, 11:15
Citera |  #17

Per_Ns avatar
Fullvärdig medlem

Län: Stockholm
Blogginlägg: 3
Vår trapp är målad med outspädd Gysingefärg (grön umbra). Inga problem - så länge man kliver rätt. Varannat steg är det som gäller - så det blir ju ett ganska utdraget projekt, särskilt med små invånare i huset...
Inomhus målar jag uteslutande utan terpentin. Fungerar fint.
2009-12-31, 11:18
Citera |  #18

Per_Ns avatar
Fullvärdig medlem

AstaS skrev:
Kulturhantverkarna tänkte jag inte på. Har varit på massor av andra ställen däremot. Men det stämmer där står det inte något om spädning, målningen i övrigt minns jag att jag läst om där och gjort enligt den beskrivningen. Jag hittade någon dansk sida där det stod just att torktiden blir bara marginellt längre. Två dagar mellan varje strykning är vad jag brukar räkna med när jag har spätt färgen också. Tack för mera erfarenheter - alltid bra att få höra.
Kulturhantverkarnas färg - åtminstone den jag testat - är väl utspädd från början? Den är i alla fall tydligt tunnare än tex Gysinges.
2009-12-31, 12:43
Citera |  #19

AstaSs avatar
Senior medlem

OK- det kanske den är - utspädd alltså.
Men jag har kört igenom hela trappan nu med outspädd färg och det känns som det gått bra i alla fall. Säkert vet jag ju inte förrän jag är klar. Har också kört vartannat steg så det kommer att ta sin lilla tid, men det får det ju ta. Och det kommer inte att stinka terpentin för våra nyårsgäster.
2010-01-01, 12:39
Citera |  #20

Sophies avatar
Senior medlem

Län: Skåne
Jag målar också bara helt outspätt och tycker vid det här laget att det blir bättre resultat än när jag tidigare använde terpentin. Inte bara för luktens skull utan även ytan blir bättre när man är klar. Det mattas fortare och får en annan yta liksom, lenare och mjukare än när man spär. Andra strykningen kommer vara mycket lättare för dig och sista allra enklast. Fast samtidigt är det svårare att få det bra i mellanstrykningen och slutstrykningen eftersom penseln glider lättare då och det är lite lättare att missa att dra ut färgen överallt.
2010-01-05, 10:09
Citera |  #21

JonOMarias avatar
Fullvärdig medlem

Aktiv: sep 2006
Håller med Sophie, vi målade vår trappa vit med Gysinge outspätt (späder aldrig), kan vara bra att ha en lite mindre pensel som kommer in i vrårna för att stryka ut ordentligt där + den stora tjocka penseln. Vi målade varannat steg och la skor där man fick gå, andra har målat hälften hälften har jag hört och gått på höger/vänster sida.

Förstår inte varför det skulle vara så svårt att måla en trappa outspädd som några ovan skriver, det är ju bara att jobba på med penseln... Golv och trappor mm måste ju vara enklare än möbler, brädorna sitter ju liksom fast när man drar. Vi målade en stor hall, det däremot kändes i armar och handleder, men trappan, inga problem!
2010-01-05, 10:11
Citera |  #22

JonOMarias avatar
Fullvärdig medlem

Aktiv: sep 2006
Per_N,
ja, Gysinge och Allbäcks (heter dom väl?) är dom jag hittat som bara innehåller pigment och linolja, andra späder redan i fabriken.
2010-01-05, 10:36
Citera |  #23

Sophies avatar
Senior medlem

Ottossons linoljefärger innehåller ine heller lösningsmedel och den ska vara lätt att stryka även outspädd. Jag har köpt en liten burk men inte testat ännu.
2010-01-05, 11:24
Citera |  #24

AstaSs avatar
Senior medlem

Jag målade vår köksinredning med Ottossons, nu spädde jag i och för sig för jag tänkte inte något annat. De sista strykningarna var dock outspädda. Jag gillade Ottossons väldigt mycket. Jag hittade dock inte något ställe där jag kunde köpa färdig grön umbra 15% (ville inte ge mig på att blanda själv) så därför blev det Gysinges istället. Nu har jag dock hittat att Ovolin verkar bryta Ottossons så det kanske blir shopping därifrån nästa gång.
2010-01-05, 15:01
Citera |  #25

Senior medlem

AstaS: Är det stor skillnad? Jag är så van att bryta själv att det känns konstigt att köpa färdigbruten, men jag har hört många säga att Gysinges är svårstruken om man jämför.
2010-01-05, 17:14
Citera |  #26

AstaSs avatar
Senior medlem

Vi strök Gysinges på väggarna och på taket och så hade vi Ottossons på köksinredningen så jag målade med båda samtidigt. Jag upplevde Ottosons som mer lättstruken och lättare att få jämn plus att Gysinges flera gånger rann för mig trots att jag målat tunt, men det hände aldrig med Ottossons. Och jag målar verkligen tunt för jag får nästan jämt köra fyra strykningar, men det gick förmodligen helt enkelt inte att få det lika tunt med Gysinges. Och så var det något mera, som jag har svårare att förklara, som helt enkelt gjorde att jag trivdes mycket bättre med Ottossons. Låter lite dumt, men ibland är det svårt att säga exakt vad som gör skillnaden.
2010-01-06, 17:49
Citera |  #27

lennys avatar
Junior medlem

Gillar också ottosson då den känns lättstruken. Men brukar också få stryka 4 ggr då de två första strykningarna blir väldigt tunna. Den där devisen "När man målar med linoljefärg så ska det vara mer färg i burken när man slutar än när man började måla", känns nästan som att den uppnås
2010-01-06, 22:13
Citera |  #28

Per_Ns avatar
Fullvärdig medlem

lenny skrev:
Gillar också ottosson då den känns lättstruken. Men brukar också få stryka 4 ggr då de två första strykningarna blir väldigt tunna. Den där devisen "När man målar med linoljefärg så ska det vara mer färg i burken när man slutar än när man började måla", känns nästan som att den uppnås
Kanske dags att prova något nytt, som det verkar. Men när det gäller Gysinge tycker jag att det kan vara ganska stor skillnad mellan de olika kulörerna. Målar just nu (och för det mesta, känns det som...) mycket grön jord, och den är fantastiskt trevlig. Medan grön umbra är seg som tjära i outspädd (och sparsamt bruten) version.
2010-01-06, 22:30
Citera |  #29

Sophies avatar
Senior medlem

Jag håller med dig där Per_N. Det beror verkligen på vilken kulör man arbetar med. Grön Jord är jättetrevlig och Grön Umbra seg. Sen är Engelskt Röd också lätt men Bränd Umbra svår... fast jag ska testa Ottossons...om bara min 10-liters spann med vit från Gysinge ville ta slut
2010-01-07, 09:54
Citera |  #30

Nykomling

Aktiv: apr 2009
Län: Västra Götaland
Har målat med Ottossons färg, utan att späda med lösningsmedel. Deras standardrekommendation för lösningsmedelsfri målning är att först olja in trät, och därefter göra två strykningar med outspätt.

Jag gjorde så, men upplevde att färgen (gräddvit) inte täckte så väl utan jag fick stryka en fjärde gång, vilket kändes tungt med tanke på att jag har många stora ytor kvar att måla. Kontaktade Ottossons för råd och fick följande:

För att färgen ska flyta ut något jämnare kan du tillsätta kokt linolja, men 5% bör räcka. Om du har mer att måla, kan du nästa gång blanda färg i grundstrykningen (ca 25% färg, 75% kokt linolja), för att undvika flammigheten.

Har inte provat det ännu men ska göra det till helgen när jag börjar måla köket. Hoppas att det funkar bra.
Svara Skapa nytt ämne

Dela med andra

Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

Liknande ämnen
Ämne Skapades av Forum Svar Senaste inlägg
Linoljefärg Alfhem Färg, måla & tapetsera 3 2009-09-22 21:36
Göra öppen trappa till stängd trappa schytzer Byggmaterial & byggteknik 2 2008-06-01 23:18
Bygga trappa på trappa? Pedda_P Byggmaterial & byggteknik 3 2006-10-26 20:42
Måla trappa med linoljefärg Sara_B Byggnadsvård 13 2006-03-21 08:33
Linoljefärg MF Byggnadsvård 5 2005-11-16 11:31

annons
annons
annons

Till huset