Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Dec 2006

Halvmånekupa på trähus

Hejsan
    Vet inte riktigt om jag hamnat i rätt forum men testar här,Har precis köpt ett litet trähus från1923 i Helsingborg som jag håller på att totalrenoverar, min fråga är om det är vanligt att trähus i skåne hade halvmånekupa när de byggdes eller om det uteslutande var på stenhus, normaltsett har jag sett det på korsvirkeshus, men jag tycker kupmodellen är väldigt snygg.

2.    länk #2
    Gudfader Medlem: Nov 2003

halvmånekupan har jag sett på danska korsvirkehus med halmtak. Gissar att det var enklare med halvmåne än med fyrkant när man lade halmen. Kanske ditt hus hade ursprungligen halm på taket ?
    gaia

3.    länk #3
    Junior medlem Medlem: Dec 2006

hejsan
    De e så att jag skulle vilja tillverka 2 st halvmånekupor och sätta på mitt trähus men samtidigt så vill jag hålla kvar vid den stil man brukar ha på ett trähus och de e då frågan kom upp om det är brukligt att använda havmåne fönster, jag vill ju helst inte att de ska se för konstigt ut.

4.    länk #4
    Fotografens avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2006

Far runt lite och titta på hus med samma ålder, då får du lite hum om hur man gjorde i trakten på 20-talet, stilarna varierar över landet.

5.    länk #5
    Mr Handymans avatar
    Moderator Medlem: Jun 2007
    Län: Stockholms län

Det var väl en del frontespieser med rundade tak under nationalromantiken, iaf lite längre norrut.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01